Online marketing overzichtelijker met Google Data Studio

MEO rapporteert de resultaten van onze online marketing tegenwoordig via Google Data Studio. Met dit hulpmiddel kunnen we op een simpele en overzichtelijke manier in kaart brengen wat de belangrijkste resultaten en ontwikkelingen zijn op het gebied van Google Ads, SEO maar ook nieuwsbriefcampagnes.

Meten is weten. Maar meetresultaten op zich zeggen niet zoveel als het grotere geheel niet duidelijk is. Hoewel Google Analytics-rapportages heel veel meetresultaten over websitebezoekers en campagnes bieden, vereist het nogal wat specialistische kennis om die resultaten ook goed te interpreteren. Dat maakt het overzicht voor online-marketingspecialisten zeer bruikbaar, maar voor mensen die niet gespecialiseerd zijn, moet er nog een flinke vertaalslag gemaakt worden.

Inzichtelijke meetresultaten

Met Google Data Studio zijn de meetresultaten simpeler inzichtelijk te maken. Data Studio is een zelf samen te stellen, visueel aantrekkelijke overzichtspagina, ook wel ‘dashboard’ genoemd. Data Studio biedt de mogelijkheid de data van alle platformen, zoals Analytics, Search Console, Ads en zelfs externe platformen, te bundelen tot een geheel.

Daarbij biedt het Dashboard verschillende mogelijkheden om deze gegevens weer te geven, wat meer inzicht biedt in de door de organisatie vastgestelde KPI’s (‘key performance indicators’). Denk bijvoorbeeld aan een kringloopwinkel die graag wil terug zien hoeveel online ophaalafspraken er zijn gemaakt, of een pg-organisatie die wil weten hoeveel leden zich digitaal hebben aangemeld. Wat voor velen nog wel het prettigst is, is dat een ‘custom dashboard’ de mogelijkheid biedt om overbodige gegevens weg te laten.

Google Data Studio wordt gebruikt voor het rapporteren van de volgende gegevens:

Alle bezoekgegevens op één pagina

Zo zijn uiteraard het aantal bezoekers en paginaweergaves direct te zien. Het dashboard toont met welke apparaten mensen de site bezoeken, zoals een desktopcomputer, smartphone of tablet. Ook worden de dagen en tijdstippen dat de bezoeken hebben plaatsgevonden gerapporteerd, net als de manieren waarop de bezoekers op de website terecht zijn gekomen: via organische zoekresultaten, direct, via een klik in een e-mail, of via een andere website of sociale media. Daarnaast zijn van de bezoekers demografische gegevens in te zien als geslacht, leeftijd en interesses.

Gegevens uit Google én andere bronnen

In Data Studio zijn ook de resultaten van Google-advertenties te bekijken, zoals de succesvolste campagnes, zoekwoorden en landingspagina’s, net als de hoeveelheid bezoeken die in een actie zijn omgezet (conversie), bijvoorbeeld als een bezoeker zich via de website heeft ingeschreven op een nieuwsbrief.

Google Data Studio kan toegang krijgen tot meerdere ‘gegevensbronnen’. Dit betekent dat gegevens niet alleen uit Google Analytics gehaald kunnen worden, maar dat er ook koppelingen gemaakt kunnen worden met sociale media en e-mailmarketingsoftware als Mailchimp, zodat ook daaruit gegevens in het overzicht verwerkt kunnen worden.

Beter doelstellingen behalen

Op deze manier wordt het inzichtelijker wat de resultaten zijn van de online-marketinginspanningen. Ook wordt het simpeler om met het online-marketingteam mee te denken over vervolgacties, zoals het bijsturen van bepaalde campagnes of het aanpassen van de website. Zo maken we samen de kans groter dat de doelstellingen van de online marketing behaald worden.

Mocht je over deze nieuwe werkwijze nog vragen hebben, kun je contact opnemen met ons online-marketingteam. Uiteraard staan we voor je klaar om je eigen dashboard samen te stellen.