skip to Main Content

Google Ad Grants

Google Ad Grants

Geeft je organisatie
gratis advertentiebudget

Google Ad Grants is een initiatief van Google dat non-profits helpt om beter gevonden te worden via het internet. Google geeft zulke organisaties maximaal 10.000 dollar gratis advertentiebudget per maand.  Heb jij of werk je bij een non-profitorganisatie en maak je nog geen gebruik van Google Ad Grants? Wij kijken of je in aanmerking komt voor het gratis advertentiebudget.

Neem contact op ›

PROMOTEN

Dit houdt Google Ad Grants in

Google Ad Grants is een manier van Google om non-profitorganisaties te helpen om op te boksen tegen commerciële bedrijven die Googles zoekmachine gebruiken om op te adverteren. Meer dan 20.000 organisaties in de hele wereld krijgen maandelijks gratis advertentiebudget van Google, dat kan oplopen tot 10.000 dollar.

Met dit advertentiebudget kunnen ze zichzelf promoten op de zoekmachine van Google, of adverteren op zoektermen die passen bij hun organisatie. Denk aan een patiëntenvereniging voor een zeldzame ziekte. Dankzij Google Ad Grants kunnen zij zich iedere maand gratis onder de aandacht brengen bij mensen die zoeken op die ziekte, of bijvoorbeeld symptomen die horen bij die ziekte. En dat is belangrijk, want op het internet is Google onmisbaar geworden. Bijna iedereen die iets wilt opzoeken op internet, gaat naar de zoekmachine van Google.

De voordelen van Google Ad Grants op een rij

Boven de ‘gewone’ of organische zoekresultaten van Google worden advertenties vertoond. Daar betalen bedrijven en andere organisaties voor, zodat je hun website meteen bovenaan ziet staan, en hopelijk ook erop klikt. Google Ad Grants zorgt ervoor dat jouw non-profitorganisatie, die misschien geen geld heeft voor advertenties, toch kans maakt om bovenaan te komen in de zoekresultaten. Dat is goed voor drie dingen: je bereik, je vindbaarheid en je conversie.

Bereik

Er zijn natuurlijk mensen die direct op je website terechtkomen door de url in te typen in hun browser, maar het grootste gedeelte van je bezoekers komt waarschijnlijk via Google op je site omdat ze zoeken naar onderwerpen waarvoor de organisatie van je website relevant is. Des te hoger je in deze zoekresultaten staat, des te meer je bereik zal groeien.

Vindbaarheid

Je wilt uiteraard dat jouw doelgroep je website weet te vinden, helemaal als ze naar dingen zoeken waar je website en organisatie relevant voor is. We gaven al eerder het voorbeeld van een patiëntenvereniging voor een zeldzame ziekte. Met het advertentiebudget van Google Ad Grants zorg je ervoor dat mensen die zoeken op relevante zoekwoorden bij de website van jouw organisatie uitkomen.

Conversie

Google Ad Grants is niet alleen goed voor de vindbaarheid en het bereik van je organisatie. Je kunt met deze gratis advertenties ook heel doelgericht te werk gaan. Heeft jouw organisatie donaties nodig? Dan kun je de advertentie meteen naar de donatiepagina van je website laten gaan. Zoek je vrijwilligers? Plaats dan een oproep als advertentie.

EISEN

De eisen voor Google Ad Grants

Om in aanmerking te komen voor gratis advertentiebudget van Google moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Die voorwaarden staan hieronder in het kort, voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.

  • Je organisatie is een non-profit of niet-overheidsorganisatie met ANBI- of SBBI-status
  • Je organisatie is een stichting of vereniging die activiteiten organiseert voor een goed doel, een kerkgenootschap of een andere religieuze organisatie.
  • Je organisatie is geen overheidsinstelling, ziekenhuis, gezondheidsorganisatie of onderwijsinstelling.
  • Je organisatie is aangesloten bij TechSoup Nederland

Google vereist daarnaast nog enkele stappen:

  • Je organisatie moet aangemeld zijn bij Google voor Non-profitorganisaties.
  • Je organisatie moet akkoord gaan met de gebruikersvoorwaarden die Google stelt aan het gebruik van zijn diensten in het algemeen, en Google Ad Grants in het bijzonder.
  • De website van je organisatie moet van goede kwaliteit zijn en voldoen aan het websitebeleid dat Google Ad Grants voorschrijft.
  • Je organisatie moet een activeringsverzoek indienen bij Google en Google moet dat goedkeuren.

Zoals je ziet komt er best wat kijken bij het aanvragen van advertentiebudget via Google Ad Grants. En dat is alleen nog maar de aanvraag. Google stelt ook voorwaarden aan het gebruik van het budget. Zo moet het actief beheerd worden en is het belangrijk dat er ook echt resultaat mee wordt geboekt. Lukt dat niet, dan kan Google het gratis budget opschorten. Er moet binnen je organisatie dus wel iemand met kennis van adverteren via Google zijn als je het gratis advertentiebudget zelf wilt beheren.

We snappen het heel goed als bovenstaande wat overweldigend klinkt. Gelukkig biedt Google de mogelijkheid om het Google Ad Grants-account van je organisatie te laten beheren door een derde partij die hierin gespecialiseerd is. Die gespecialiseerde partij zijn wij. MEO was de eerste certified professional partner van Google in Nederland op het gebied van Google Grants. Dit wil zeggen dat Google ons aanbeveelt als bedrijf om je advertentieaccount bij te houden. Wij kunnen je ook helpen met het aanvragen van Google Ad Grants.

Vraag een gratis audit aan

Google Ad Grants kan enorm handig zijn voor je organisatie, als je het advertentiebudget goed in weet te zetten. Wil je weten of jouw organisatie in aanmerking komt voor Google Ad Grants? Wij zoeken het vrijblijvend voor je uit.

Vraag een gratis audit aan door hieronder de naam van je organisatie en je
e-mailadres achter te laten.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Back To Top