Snapchat- en TikTok-campagnes: ruim 26.000 jongeren in vier dagen

Zijn TikTok en Snapchat alleen bedoeld voor tieners die dansjes doen en grappige video’s maken? Zeker niet! Als je met een campagne jongeren wilt bereiken, kun je niet om deze platforms heen. Emy, junior online marketeer bij MEO, deelt haar inzichten over de eerste Snapchat-campagne die ze heeft gemaakt voor Join Us, een stichting die zich inzet om eenzaamheid onder jongeren aan te pakken en bespreekbaar te maken.

TikTok en Snapchat zijn inmiddels zeer belangrijk bij het opzetten van een marketingcampagne. Vooral tieners verlaten de traditionelere sociale media steeds meer voor deze platforms. Om hen te bereiken en naamsbekendheid te creëren, móét je een van deze platforms dus wel inzetten. Daarnaast kun je advertenties via bijvoorbeeld Facebook Meta niet specifiek richten op minderjarigen – ‘targeting’ – maar via Snapchat en TikTok wel.

Wel of niet gelikt

Waar moet een goede Snapchat- of TikTok-campagne aan voldoen? Emy: “Er zijn verschillen tussen TikTok en Snapchat. Snapchat moet er gelikt uitzien, maar TikTok niet. Reclames zijn op TikTok veel onbewuster zichtbaar. Je kunt zomaar een sketch bekijken van een influencer die reclame maakt voor een bepaald product, zonder dat je doorhebt dat dit een advertentie is. Hoe gelikter iets er op TikTok uitziet, hoe slechter dit vaak werkt. Op Snapchat komt reclame bewuster naar voren. Daar weet je: als ik nu verder swipe, komt er een volgende advertentie. Snapchat is ook veel goedkoper om op te adverteren dan TikTok.”

Join Us draait campagnes in verschillende gemeentes, zoals deze in Utrecht.

Snapchat en Join Us

MEO heeft begin maart haar eerste Snapchat-campagne voor Join Us live gezet. De actie om eenzame jongeren te bereiken draait in verschillende gemeentes. Jongeren krijgen een filmpje te zien, waarbij ze kunnen klikken op een button. Hierna kunnen ze een formulier invullen om zich aan te melden voor een van de groepen van Join Us, waar ze anderen kunnen ontmoeten.

Emy: “Binnen een paar minuten was de campagne door Snapchat goedgekeurd. Er werd meteen op geklikt. Na vier dagen waren maar liefst 26.481 jongeren bereikt, waarvan er duizend op de advertentie hebben geklikt. Ter vergelijking: via Meta zijn in die paar dagen 7.329 jongeren bereikt. Daarnaast zijn de kosten per duizend weergaven – de ‘CPM’ – op Snapchat ongeveer de helft lager, waardoor er meer resultaat uit het vastgestelde budget kan worden gehaald.”

Afhankelijk van wie je wilt bereiken, kan een campagne via Snapchat dus veel aantrekkelijker én effectiever zijn dan via traditionelere sociale media als Facebook. Ben je benieuwd wat MEO voor jou kan betekenen? Kijk dan hier voor onze online-marketingdiensten.