Joany onthult: ‘Belangrijkste is dat jouw bezoeker iets aan je content heeft’ 

SEO en sterke content gaan hand in hand. Een goede SEO-strategie helpt je om gevonden te worden, maar het is de inhoud die bezoekers écht overtuigt en betrokken maakt. In de wereld van contentmarketing is het samenspel tussen beide essentieel. Of je nu je merk wilt versterken, je marktpositie wilt uitbouwen, of simpelweg meer bezoekers wilt aantrekken: contentmarketeer Joany laat zien hoe je met de juiste balans tussen SEO en waardevolle content in 2025 niet alleen zichtbaar bent, maar ook impact maakt. 

Focus op thought leadership 

Opvallen als expert in jouw vakgebied klinkt misschien als een uitdaging, maar het begint bij het delen van waardevolle inzichten. Laat op je website zien dat je echt weet waar je het over hebt door regelmatig unieke, informatieve content te publiceren. Dit hoeft geen rocket science te zijn, zolang je maar schrijft met je lezer in gedachten. Zoals Joany zegt: “Het belangrijkste is dat je een tekst schrijft waar je bezoeker iets aan heeft. Natuurlijk wil je ook het algoritme te vriend houden, maar je lezer komt altijd eerst.” Combineer deze aanpak met een sterke SEO-strategie, zoals goed gekozen zoekwoorden en een duidelijke structuur, en bouw je reputatie op als thought leader. Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar ook voor vertrouwen en autoriteit binnen je vakgebied. 

Versterk je verhaal met SEO-vriendelijke statistieken 

Niets spreekt meer dan cijfers. Cijfers, grafieken en casestudy’s verhogen niet alleen je geloofwaardigheid, maar spelen ook een belangrijke rol in SEO. Gebruik statistieken, grafieken en casestudy’s om je argumenten kracht bij te zetten. Analyseer bovendien de prestaties van je content en pas je strategie aan op basis van deze inzichten. Data-gedreven content zorgt ervoor dat je altijd relevant en up-to-date bent voor jouw doelgroep. Joany vult aan: “Bij het schrijven van een goede SEO-tekst is het belangrijk dat je goed in kaart hebt welke bezoeker je wilt bereiken en wat diegene belangrijk vindt.” Zorg ervoor dat je statistieken slim verwerkt, zonder de leesbaarheid van je tekst te verliezen. 

Optimaliseer voor zoekmachines én lezer 

SEO is de sleutel tot vindbaarheid. Gebruik relevante zoekwoorden, maar houd je tekst natuurlijk. Joany : “Zoekmachines zoals Google zijn ondertussen slim genoeg om langs interpunctie heen te lezen. Met wat creativiteit lukt het vaak om zoekwoorden op natuurlijke manieren in je tekst te verwerken.” Optimaliseer je titels, meta-beschrijvingen en headers om zoekmachines een handje te helpen. Vergeet ook niet je afbeeldingen te optimaliseren met alt-teksten en relevante bestandsnamen. Het resultaat? Een goed gestructureerde tekst die zowel je publiek als zoekmachines aanspreekt. 

Creëer deelbare content 

Content die gedeeld wordt, bereikt een groter publiek. Maak daarom content die mensen willen delen, zoals infographics, video’s en informatieve lijsten. Gebruik sociale media om je content te verspreiden en moedig je publiek aan om deze te delen. Voeg deelknoppen toe aan je website en blogposts. Deelbare content vergroot niet alleen je bereik, maar verbetert ook je SEO-ranking doordat meer mensen naar je site linken. Joany: “Verwerk in je tekst ook relevante links naar andere pagina’s op je website (interne linkbuilding). Dat is handig voor de bezoeker, die misschien wel verder wil lezen op je site, én voor de zoekmachineoptimalisatie van je site.” 

Consistentie is key 

Joany: “Regelmatige publicatie van content en een consistente stijl zijn essentieel. Het helpt om een loyale lezersbasis op te bouwen en je SEO te verbeteren.” Om die regelmaat te behouden, is het handig om een contentkalender aan te maken en je daaraan te houden. Een herkenbare schrijfstijl en tone of voice versterken je merkidentiteit. Consistente content zorgt ervoor dat je publiek weet wat ze van je kunnen verwachten en dit verhoogt de betrokkenheid. 

SEO en AI: hand in hand 

Daarnaast ziet Joany belangrijke trends in de ontwikkeling van SEO: “Een impactvolle ontwikkeling op het gebied van SEO-teksten schrijven is natuurlijk de intrede van generatieve AI! Tools zoals ChatGPT kunnen je goed helpen bij het schrijven van een sterke SEO-tekst. Daarbij is het wel belangrijk niet meteen alles uit handen te geven: generatieve AI is nog niet zo goed in het tellen van zoekwoorden, en de inhoud van je tekst moet goed kloppen en iets bijdragen voor de bezoeker.” In plaats van dat je ChatGPT vraagt om jouw verhaal te schrijven, kun je beter vragen naar ideeën om over te schrijven. Of vragen of hij nog aanvullingen heeft op je tekst bijvoorbeeld. 

Met deze tips kan jij de volgende stappen maken in je SEO-teksten. Heb je toch liever hulp bij het schrijven van je SEO-teksten? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden.