Eline: “Raak je publiek met verhalen”

Het is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van moderne organisaties: contentmarketing. Maar wat is dat precies? En wat maakt het interessant? We vragen het Eline Schumacher (31). Als teamleider contentmarketing bij MEO is ze de spil tussen de klant en het contentteam en verantwoordelijk voor advies, planning en coördinatie.

“Als organisatie wil je mensen aan je binden en een trouwe schare fans creëren. Dit bereik je door verhalen met ze te delen die informatief, mooi, grappig, ontroerend, herkenbaar of hoopvol zijn. Geen marketingtaal waarmee je alleen maar vertelt waarom jij de beste bent, maar verhalen waar mensen écht wat aan hebben. Denk aan interessante artikelen, blogs en video’s, pakkende interviews, inspirerende succesverhalen, informatieve nieuwsbrieven en enthousiasmerende sociale-mediaberichten. Die vatten we allemaal samen met de term ‘content’.”

“Ik geloof dat elke organisatie baat heeft bij een goede contentmarketingstrategie”

Online steeds meer leven

“Contentmarketing draait om het verspreiden van die content onder je volgers en doelgroep. Als jij telkens waardevolle verhalen weggeeft, zal jouw achterban zich aangesproken voelen en de interactie met je aangaan, of iemand je nou pas net leert kennen of je al trouw volgt. Het is daarom ook belangrijk om vanuit jouw publiek te denken: wat houdt ze bezig en welke rol speelt jouw organisatie daarin? Door je doelgroep daarop aan te spreken, creëer je vertrouwen, interesse en spoor je ze aan om ook hun verhalen te delen. Hiermee gaat jouw organisatie online steeds meer leven. Uiteindelijk helpt dit bij de belangstelling voor je diensten of producten, om nieuwe collega’s of vrijwilligers aan te trekken of om jezelf te onderscheiden van je concurrenten.”

“Contentmarketing is dus van groot belang voor je ‘merk’ en online aanwezigheid. Ik geloof dat elke organisatie baat heeft bij een goede contentmarketingstrategie. Weten voor wie je de verhalen maakt is het belangrijkst, maar ook weten met welk doel: lukraak berichten posten zonder achterliggende gedachte zal je niet veel opleveren. Je wilt content die verrast en prikkelt, dus moet je ook keuzes maken in de tone of voice, het achterliggende doel en de doelgroep. Een goede contentsessie vooraf, waarbij je echt nadenkt over je merk en toekomstperspectief, is dus heel waardevol.”

“Als je weet waar je naartoe wilt, kun je verder vooruitdenken dan twee weken”

Verder vooruitdenken

“Zo’n strategie bepalen kost tijd, net als het maken van de content zelf – denk aan fotografie, video’s en tekst. Het is dus geen wonder dat veel organisaties ervoor kiezen om dit volledig uit te besteden. Maar als je weet waar je naartoe wilt, kun je verder vooruitdenken dan twee weken – het liefst ligt er een contentkalender voor een halfjaar klaar. Dit voorkomt dat je iedere maand het wiel opnieuw moet uitvinden.”

“Ervaren contentmarketeers werken dus vaak vooruit. Sommige content blijft namelijk altijd relevant en kun je op verschillende momenten inzetten, de zogeheten evergreen content. Door dat soort verhalen als mijlpalen te nemen, kun je verder je tijd investeren in het slim inspelen op actualiteiten en in creatieve sessies, waarin je de huidige uitingen onder de loep legt en waar nodig verbeteringen doorvoert.”

“Een goede contentmaker is vindingrijk, weet van de nieuwste ontwikkelingen op online gebied en kan zich als geen ander verplaatsen in de groep die moet worden aangesproken. Om alle ins and outs naar boven te krijgen, onderwerpt de contentmaker degene die namens een organisatie een verhaal vertelt aan een vragenvuur.”

“Het mooiste is natuurlijk een team waarin allerlei vaardigheden samenkomen. Van taalpuristen, TikTok-kenners tot talentvolle interviewers: met een veelzijdig contentteam maak je content die raakt.”