Een huisstijl die staat als een huis

Tijden veranderen. Uiterlijkheden dus ook. Oranje behang? Héél erg jaren zeventig. Kale koppen en dure trainingspakken? Heel erg jaren negentig. Maar niet alleen de uitstraling van de Nederlandse huiskamer of jongerencultuur verandert door de jaren heen, dit geldt ook voor de uitstraling van organisaties. De tijdsgeest, behoefte aan iets nieuws, of kerndoelen die veranderd zijn, er zijn verschillende redenen voor een organisatie om voor een nieuwe ‘visuele identiteit’ te kiezen. Maar waar moet je bij het kiezen van een ‘huisstijl’ op letten?

Het logo, kleuren, lettertype, de opmaak van folders of tijdschriften: ze dragen allemaal bij aan de wijze waarop het uiterlijk van een organisatie gezien wordt. Een huisstijl is dan ook van toepassing op alle uitingen. Van het bord op de gevel tot het ledenblad, van de folder tot het visitekaartje van de medewerker, van relatiegeschenk tot briefpapier en envelop.

Dat dit allemaal samenhangt, maakt twee dingen al heel erg duidelijk. Allereerst is het belangrijk dat de huisstijl staat als een, eh, huis. Die wordt namelijk overal in doorgevoerd, dus zwakke punten in het ontwerp komen meteen overal terug. Ten tweede is het belangrijk om te zorgen dat die huisstijl ook daadwerkelijk consistent wordt toegepast, zodat er geen ratjetoe aan verschillende stijlen ontstaat; tenminste, zolang ‘ratjetoe’ niet is wat je organisatie uit wil stralen.

Bij het ontwerpen van de huisstijl is het goed om eerst uitgebreid stil te staan bij de identiteit van de organisatie: wat houdt die eigenlijk in? Dat heeft natuurlijk alles te maken met het onderwerp waar de organisatie zich mee bezighoudt; zo zorgt Stadswerk072 voor een groene, schone en veilige leefomgeving in de regio Alkmaar. Daarom komen de bijbehorende kleuren groen, blauw en oranje terug in de uitingen van de organisatie. Maar daar houdt het niet bij op. Wat voor gevoel wil de organisatie uitstralen?

Lettertype

Dit is van belang voor de keuze van lettertypes; die moeten niet alleen leesbaar zijn, maar ook passen bij de uitstraling van de organisatie. Er zijn verschillende plekken waar verschillende lettertypes gebruikt kunnen worden. Allereerst in de ‘normale’ tekst. Dit noemen we de broodtekst. Maar daarnaast worden ook kopteksten, intro’s, uitgelichte quotes, onderschriften en andere teksten vormgegeven.

Zeker in de broodtekst is leesbaarheid van het grootste belang. In de andere teksten dan de broodtekst kun je de sfeer en uitstraling van je organisatie meer benadrukken. Uiteraard moeten de teksten leesbaar blijven, maar omdat ze groter worden afgedrukt is er meer vrijheid om te experimenteren met de vormgeving en kleur van de lettertekens. Het is belangrijk dat er een eenheid is in de uitstraling, maar het wordt eentonig wanneer je overal hetzelfde lettertype gebruikt. Probeer het aantal wel te beperken; met drie verschillende lettertypes heb je al volop mogelijkheden om te variëren.

Kleur

Naast typografie is ook kleurkeuze van belang. Kies een aantal basiskleuren, zo’n drie tot vijf, die je overal terug laat komen; in het logo, de kopteksten, als achtergrondkleur, noem het maar op. Dit betekent niet dat andere kleuren dan de basiskleuren verboden zijn om te gebruiken; wel dat er een duidelijke basis staat, waarop incidentele andere kleuren een interessante onderbreking van de norm kunnen zijn.

Om de juiste kleuren en lettertypen te vinden, is het behulpzaam om de gewenste uitstraling in drie tot vijf kernwoorden samen te vatten. Denk aan ‘warm’, ‘fris’, ‘modern’, ‘open’, ‘serieus’ of ‘licht’. Dergelijke beschrijvende termen zijn al heel bepalend voor de keuze van kleuren en lettertypes. Wie ‘fris’ als kernwoord neemt, zal een kleur als bruin vermijden. Wie ‘modern’ als kernwoord heeft, zal niet kiezen voor een lettertype dat ouderwets aandoet.

Handboek en rechten

Om de huisstijl consistent toe te passen, zowel op de website, in het tijdschrift, op visitekaartjes of briefpapier, is het goed om deze in een huisstijlhandboek vast te leggen. Hierin neem je alle belangrijke afspraken over de stijl op; de te gebruiken lettertypes, de codes van de basiskleuren (zoals de afbeelding hierboven), maar ook bijvoorbeeld de papiersoort die gebruikt wordt. Op deze manier wordt de huisstijl consistent toegepast.

Ook als een andere vormgever wordt ingezet die nog niet eerder iets voor je organisatie heeft gedaan. Het kan namelijk zo zijn dat de samenwerking met de oorspronkelijke vormgever van je huisstijl stopt, om welke reden dan ook. Dat iemand anders op dat moment de huisstijl toe kan passen, zonder dat er noemenswaardige onderbrekingen ontstaan, is dan van het grootste belang. Daarom is het ook noodzakelijk dat er goede afspraken zijn over de rechten op de huisstijl. Als die bij de oorspronkelijke vormgever liggen, kan het zijn dat je de huisstijl niet meer mag gebruiken als de samenwerking ophoudt. Maak hierover dus altijd goede afspraken met uw vormgever.
Een huisstijl die staat als een huis, gaat immers jarenlang mee!

Wil je meer informatie over het aannemen van een nieuwe huisstijl, of over vormgeving in het algemeen? Neem dan contact met ons op.