Ieder(in): een drempelvrije organisatie, een drempelvrije website

Ieder(in) is een koepelorganisatie die zich inzet voor een Nederland waarin mensen met een beperking of chronische ziekte gewoon mee kunnen doen. Waarin ze, net als iedereen, zelf kunnen kiezen hoe ze wonen, werken, leren, reizen en hun vrije tijd besteden. Bij zo’n missie hoort ook een website die iedereen makkelijk kan gebruiken. Toen Ieder(in) vorig jaar besloot om een nieuwe website te ontwikkelen, was dus meteen duidelijk dat die ‘drempelvrij’ moest worden. Om de nieuwe website te ontwerpen, werd MEO ingeschakeld.

Ieder(in) is een netwerk waar 230 organisaties voor mensen met een beperking of chronische ziekte bij zijn aangesloten. In een wereld waarin het internet een steeds grotere rol speelt, merken zij het direct als op een website geen rekening wordt gehouden met mensen met een beperking. Dat heeft bijvoorbeeld gevolgen bij het regelen van gemeentezaken, online bankieren of het bestellen van producten.

Omdat het nog te vaak voorkomt dat er geen rekening wordt gehouden met mensen met een beperking, vraagt Ieder(in) regelmatig aandacht voor dit onderwerp. Zo organiseerde het netwerk in februari van dit jaar de bijeenkomst ‘Maak je gemeentewebsite toegankelijk’ in Den Haag, naar aanleiding van de lancering van de gelijknamige digitale toolkit.

“Digitale toegankelijkheid is zeker een belangrijk thema voor ons,” zegt Margreet Jonge Poerink, communicatieadviseur van Ieder(in). “En dat zou het voor iedereen moeten zijn. Het spreekt toch voor zich dat iedereen, maar dan ook écht iedereen, gebruik kan maken van alles wat er op het internet te vinden en te doen is? En zeker ook als het gaat om dingen die je echt nodig hebt, zoals aanvragen van persoonlijke zorg of een paspoort. Ook mensen die slechtziend, blind of doof zijn. Of mensen die autisme hebben of een motorische beperking aan hun handen hebben, waardoor ze een toetsenbord of computermuis niet goed kunnen bedienen.”

Maar een website is niet zomaar ‘toegankelijk’ of ‘drempelvrij’. Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er een aantal richtlijnen: de Web Content Accessibility Guidelines, afgekort WCAG. Door deze richtlijnen toe te passen, kun je ervoor zorgen dat ook mensen met een beperking makkelijk je website kunnen gebruiken. MEO heeft voor verschillende klanten zulke websites ontworpen.

Een écht toegankelijke website

In 2019 werd besloten om een nieuwe website voor Ieder(in) zelf te ontwikkelen. Margreet: “Onze vorige website was echt aan vervanging toe. Niet alleen het systeem om teksten en documenten online te zetten was verouderd, ook de indeling en uitstraling van de website pasten niet meer bij onze organisatie. Ieder(in) is in 2014 ontstaan uit een fusie. Na vijf jaar herkenden we onszelf niet meer in de ‘fusie-website’: die paste niet meer bij de organisatie die we geworden zijn – en je website is toch je visitekaartje!”

Voor de ontwikkeling van de nieuwe website kwam Ieder(in) terecht bij MEO. “We hadden al een goede ervaring met ze,” vertelt Margreet. “In 2016 heeft MEO voor ons een kleine projectwebsite ontwikkeld: Gewoon Gelijk, over wat er verandert nu het VN-verdrag Handicap ook in Nederland van kracht is. Over die samenwerking en het resultaat waren we tevreden. Toen al bleek MEO bereid om ook echt een toegankelijke website te bouwen. Daar hebben ze – oprecht geïnteresseerd – extra stappen voor gezet. Verder werken we uiteraard graag samen met organisaties die zich actief inzetten voor de participatie van mensen met een beperking. Dat is ook voor MEO een belangrijke doelstelling en drijfveer.

“De samenwerking was prettig en intensief. De lijnen waren altijd kort, waardoor we elkaar makkelijk wisten te vinden. En dat is nog steeds zo, ook na oplevering van onze website. Aan het begin heeft MEO heel zorgvuldig uitgevraagd wat wij met onze website wilden. Wat ik erg prettig vind, is dat ze geen overhaaste beslissingen hebben genomen en net zo lang doorvroegen en aanpassingen deden tot we echt tevreden waren. En onze voorwaarde dat we de website tijdens de bouw zouden laten testen door een groep mensen met verschillende beperkingen, hebben ze heel serieus genomen. Samen met ons heeft MEO de testmiddag voorbereid en uitgevoerd. Dat was prettig en goed om zo te doen.”

‘Heel herkenbaar Ieder(in)’

Het eindresultaat is wat Ieder(in) ervan had gehoopt, vertelt Margreet: “Op de vorige website was bijvoorbeeld niet goed zichtbaar dat we ons werk samendoen met de mensen om wie het gaat. In de nieuwe website kun je nu snel vinden op welke manieren je met ons mee kunt doen. En een andere belangrijke verandering voor onze organisatie is het VN-verdrag Handicap. Dit mensenrechtenverdrag is in 2016 in Nederland van kracht geworden en is voor ons werk heel belangrijk. Ook dat is op onze nieuwe website veel beter zichtbaar.”

Wat de bezoeker ervan merkt dat iederin.nl drempelvrij is? Margreet: “Niets, behalve dat je nergens vastloopt of verdwaalt. En als het goed is, ervaart een websitebezoeker op onze website gebruikersgemak. Een drempelvrije website is namelijk voor iedereen zeer gebruiksvriendelijk. Verder is een drempelvrije website ‘rustig’, zowel in structuur als design. Je ziet er geen flitsende beelden, geen teksten met op de achtergrond ook nog beeld, geen vage contrasten. Maar ook dat merkt een websitebezoeker niet bewust, want in dit geval geldt: wat er niet is, wordt ook niet gemist.”

De website is goed ontvangen onder de achterban, vertelt Margreet: “Mensen zijn doorgaans niet geneigd spontaan te laten weten dat ze iets goed of mooi vinden, maar op onze nieuwe website hebben we wel spontane positieve reacties gehad. Van ‘Veel overzichtelijker’ en ‘Heel herkenbaar Ieder(in)’ tot simpelweg ‘Mooie website!’”

Tips van Ieder(in)

Voor andere organisaties die hun website drempelvrij willen maken, heeft Margreet nog een aantal tips: “Om te beginnen: neem toegankelijkheid (dat wil zeggen WCAG 2.1 niveau AA) op in je programma van eisen en dus ook in de briefing voor je websitebouwer. Zorg dat je zelf weet wat drempelvrij inhoudt, zodat je er met je websitebouwer ook echt een goed gesprek over kunt hebben. Veel websitebouwers zeggen ‘ja, wij bouwen toegankelijk’, maar vraag daarop door: toets hun kennis en ervaring, vraag daarbij gerust ook om bewijs. En laat je website tijdens de bouw testen door mensen met verschillende beperkingen.”

Voor meer informatie kun je trouwens ook op iederin.nl terecht, voegt ze daar nog aan toe: “Ieder(in) heeft voor lokale belangenbehartigers een toolkit ‘Maak je (gemeente)website toegankelijk’ ontwikkeld. Maar die is niet alleen voor belangenbehartigers informatief. Ik zou zeggen: neem er eens een kijkje.”

Meer weten over drempelvrije websites?

Wil je meer weten over toegankelijke websites? Lees hier waarom het steeds belangrijker wordt.