skip to Main Content
Wat Bepaalt De Prijs Van Een Website?

Wat bepaalt de prijs van een website?

De ene website is de andere niet. Dat levert dan ook regelmatig verschillende kostenplaatjes op. Maar waar zit ‘m dat nou in? Eigenlijk is het antwoord heel simpel: uren, uren, uren.  

De tijd die nodig is om een website te maken, maakt namelijk het allergrootste deel van de totaalprijs uit. Hoewel er soms wat kleine zaken ingekocht moeten worden – WordPress-thema’s, software om bepaalde functies mogelijk te maken – gaat het overgrote deel van de kosten van een website zitten in de tijd die nodig is om ‘m te maken.

Waar de ene klant al genoeg heeft aan een paar simpele pagina’s, heeft de andere behoefte aan allerlei technisch complexe functies. Waar de ene klant al precies aan kan geven wat er gemaakt moet worden, heeft de andere meer advies nodig. De tijd die het kost om aan die behoeften te voldoen, is terug te zien in de prijs.

En, zoals het cliché zegt: tijd is geld.

Verschillende uurtarieven

Maar niet aan ieders tijd hangt hetzelfde prijskaartje. Een student die op een zolderkamertje websites bouwt, is simpelweg goedkoper dan een mediabureau dat allerlei kosten op moet brengen, zoals personeelskosten en de huur van een kantoor. Een webdesigner die met WordPress werkt, een relatief toegankelijk platform voor het maken en onderhouden van websites, is goedkoper dan iemand die met het veel specialistischere Umbraco werkt.

Een ruwe inschatting van de uurprijzen zoals wij die tegenkomen, is dat een student of hobbyist op een zolderkamer ongeveer tussen de 25 en 50 euro per uur vraagt. Een treetje hoger zien we de beginnende professional, die doorgaans tussen de 50 en 80 euro per uur vraagt. Zodra die professional voorbij het stadium ‘beginner’ gaat, stijgt het tarief naar 80 à 110 euro per uur. Als die professional een specialisatie heeft, zoals Umbraco, is het uurtarief zo’n 110 tot 220 euro.

MEO hanteert tarieven van 35 euro per uur, voor de relatief makkelijke taken, tot 45 euro per uur, voor complexere taken en projectmanagement. Deze prijs zit dus in de categorie ‘hobbyist’, maar klanten krijgen er een team van beginnende en ervaren professionals voor terug.

Drie prijscategorieën

Hiermee kunnen we voor onze websites globaal drie prijscategorieën onderscheiden. De goedkoopste categorie is een basiswebsite; deze kost tussen de 700 en 1.500 euro. De basiswebsite wordt doorgaans gebaseerd op een template – een sjabloon. Hiervoor is één à twee keer overleg nodig, waarbij vanaf het begin al duidelijk is wat er moet gebeuren.

Dan is er een uitgebreidere website, die tussen 1.500 en 8.000 euro kost. Hierin wordt meer advisering en begeleiding meegenomen. De prijs is ook afhankelijk van eventuele aanvullende functies – denk aan een webshop of een afgesloten omgeving voor klanten, leden of donateurs; voldoen aan WCAG-richtlijnen om de website toegankelijk te maken voor mensen met een visuele, auditieve of andere beperking; evenementenregistratie, of andere opties.

Alles daarboven komt volledig neer op maatwerk. Er is dan sprake van allerlei specifieke functies. Dit leidt tot een totaalpakket waarvoor meerdere sessies nodig zijn om de ontwikkeling met elkaar af te stemmen, zodat de website daadwerkelijk een vertaling is van de doelstellingen van de organisatie.

Wilt u meer weten over de kosten van een website en de daarvoor benodigde tijd? Neem dan even contact met ons op!

Back To Top