Wat een special speciaal maakt

Herfsteditie! Extra dik jubileumnummer! Special: alles over tuinieren! Het is een heuse trend onder tijdschriften om regelmatig een speciale editie uit te brengen. Maar waarom eigenlijk? En is een special van het ledentijdschrift voor non-profits, zoals patiënten- en cliëntenorganisaties, ook interessant?

Een ‘special’ van een tijdschrift staat los van de reguliere uitgaven die op geregelde tijden in de kiosk of op de deurmat liggen. Die kan seizoensgebonden zijn, zoals een speciale lente-, zomer-, herfst- of wintereditie van het blad. Hier komen grotendeels de reguliere onderwerpen uit het tijdschrift in terug, maar waar het kan met een invalshoek die in het teken staat van het seizoen en, belangrijker nog: een passende vormgeving – denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen van sneeuw die in het blad verwerkt zijn.

Maar een special kan ook een editie zijn die volledig aan één thema is gewijd. Waar in een regulier nummer diverse onderwerpen aan bod komen, zoals bijvoorbeeld kleding, wonen, voeding, koken of vrijetijdsbesteding, is de special volledig gericht op slechts een van die onderwerpen. De special staat dan volledig in het teken van bijvoorbeeld wonen of voeding.

Dat geeft de redactie de kans om een van de onderwerpen die ze voor de lezer interessant vindt, diepgaander uit te werken. Waar in de reguliere uitgave de ruimte beperkt is, omdat ook andere onderwerpen aandacht vragen, kan in de special flink uitgepakt worden. Als de redactie inderdaad goed inschat dat de lezers dit interessant vinden, dan is zo’n editie een mooie aanvulling op de reguliere uitgaven.

Nieuwe lezers

Er zal ook een deel van de vaste lezers niet geïnteresseerd zijn in de special. Die lezen het reguliere blad bijvoorbeeld voor andere onderwerpen. Of ze zijn niet bereid bij te betalen voor een extra editie van het magazine. Zolang ze niet te vaak de indruk krijgen dat ze ook nog eens de speciale editie moeten kopen om een beetje op de hoogte te blijven, dus zolang zij zich als gewone lezer nog steeds gewaardeerd voelen, is dat op zich niet zo’n probleem.

Een special is namelijk ook een heel mooie manier om nieuwe lezers te werven. Wie bijvoorbeeld bijzonder geïnteresseerd is in voeding, maar het reguliere tijdschrift vooralsnog links heeft laten liggen, zal wellicht verleid worden wel de special te kopen. Zo komt die persoon in aanraking met het blad en de schrijfstijl, wat de drempel verlaagt om ook eens een regulier nummer te kopen – zeker als daar in de special naar verwezen wordt.

Actueel thema

Op eenzelfde manier kan een non-profit, zoals een patiënten- of cliëntenorganisatie, het publieksbereik uitbreiden. Het kan de moeite waard zijn een specifiek thema te nemen dat bijvoorbeeld actueel is, of dat het juist verdient om actueel te worden. Als er bijvoorbeeld veel vragen komen over een specifiek probleem waar zorgverleners weinig aandacht aan blijken te besteden, is dat op de agenda te zetten met een special.

Soms is het zelfs mogelijk om de doelgroep te verbreden, door een breder thema uit te lichten dat meerdere mensen bereikt. Zo is bijvoorbeeld het verband tussen psychische factoren en lichamelijke pijn bij allerlei doelgroepen van belang. Een special over dat onderwerp kan hen ook bereiken. Dat betekent niet meteen dat ze lid worden van de organisatie, maar het vergroot wel de naamsbekendheid ervan.

Kortom, een special kan een waardevolle toevoeging zijn op de reguliere uitgaven van een pg-organisatie. Daarbij blijft het uiteraard van belang dat het thema interessant is en de inhoud leesbaar en samenhangend. Maar dat geldt natuurlijk hetzelfde voor de normale uitgave. Zó speciaal is de special nou ook weer niet.

Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.