Verkeersveiligheid Groep Nederland, MEO en SROI: op de snelweg naar een veilige, inclusieve samenleving

Van verplichting naar een waardevolle samenwerking: Verkeersveiligheid Groep Nederland koopt marketingdiensten in bij MEO en vult daarmee de eigen social-returnverplichting in. Hoe werkt dit? En wat levert deze samenwerking op? 

Verkeersveiligheid Groep Nederland traint jaarlijks 85.000 cursisten in verkeersveiligheid, duurzamer rijden en in goederen- en personenvervoer. Ook (semi)overheidsorganisaties kopen voor hun werknemers trainingen in bij Verkeersveiligheid Groep Nederland. Maar bij zulke overheidsopdrachten komt wel wat kijken: als de waarde hoger ligt dan € 250.000, krijgt de opdrachtnemer een social-returnverplichting, ook wel ‘SROI’ genoemd. Dit betekent dat een deel van de opdrachtsom, meestal 5%, ingezet moet worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; bijvoorbeeld door betaalde werkplekken of werkervaringsplaatsen voor deze doelgroep te creëren. 

Werkzaamheden uitbesteden

Hoewel Verkeersveiligheid Groep Nederland die plekken heel graag zou bieden, is dat gezien de specialistische aard van hun werkzaamheden vrijwel niet haalbaar. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld door werkzaamheden uit te besteden aan andere partijen die wél die ruimte hebben of, sterker nog, van wie het de maatschappelijke missie is om die ruimte te creëren: organisaties zoals MEO. 

Dat komt goed uit, want Verkeersveiligheid Groep Nederland heeft ook nog wel wat wensen op het gebied van marketing. “Voor de websites, online marketing en sociale media werkten we tot nu toe met afzonderlijke bureaus”, vertelt salesmanager Collin Bell. “Dat maakt het lastig om consistent je verhaal naar buiten te brengen, want het zijn steeds andere partijen die er hun draai aan geven.” 

Door deze diensten allemaal bij MEO in te kopen, heeft Verkeersveiligheid Groep Nederland één aanspreekpunt gekregen voor al hun marketinguitingen. Collin: “We zijn heel blij dat we MEO hebben gevonden. Hiermee hebben we nu een echte partner die ons kan helpen bij al onze marketinginspanningen. Het is zo veel eenvoudiger en efficiënter dan voorheen!” 

Kansen én kwaliteit 

MEO zet de opdrachten van Verkeersveiligheid Groep Nederland in om betaald werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Natuurlijk vragen ook onze werkzaamheden een zekere expertise”, vertelt Max van MEO. “Maar omdat het onze missie is om banen te creëren voor deze doelgroep, hebben we onze werkwijze daar volledig op ingericht. Op die manier kunnen we mensen kansen bieden én de kwaliteit van onze diensten waarborgen. Daarbij is het ontzettend waardevol dat we de content en toffe andere opdrachten kunnen verzorgen voor organisaties als Verkeersveiligheid Groep Nederland.” Daarnaast hebben we in samenwerking hun platform gebouwd waarin ze de instructeurs en cursisten plannen.  

Collin: “Het is een heel mooie samenwerking: dankzij goede marketing kunnen wij meer mensen trainen in veiligheid en MEO kan stappen maken met hun maatschappelijke missie. Zo nemen we samen de snelweg naar een veiligere, inclusievere samenleving!”