skip to Main Content

Verbinding door SROI

Joost, waarom doen we dit interview? “Nou het is goed voor onze vindbaarheid rondom social return en sociaal inkopen.  We blijven tenslotte een mediabureau. Maar hopelijk geeft het lezers ook een beter beeld van de kansen rondom SROI.”

Het belang van SROI

“Het belang van SROI, of ‘Social Return on Investment’, is om de maatschappelijke meerwaarde te creëren met opdrachten die indirect ook vanuit de maatschappij worden gegund”, legt Joost uit. “Dit kan zowel op sociale als op milieuvriendelijke aspecten, afhankelijke van de lokale doelen. Het doel van SROI is om bij aanbestedingen rekening te houden met deze impact en zo bij te dragen aan een beter functionerende maatschappij. Op die manier levert elke opdracht impact op.”

SROI “verplichting”

Joost benadrukt dat het belangrijk is om de verbinding te leggen tussen sociale ondernemers en grote partijen die aanbestedingen winnen. “In eerste instantie voelt het vooral als een verplichting voor veel organisaties. Een administratieve verplichting die alleen maar gedoe en extra kosten met zich meebrengt. Het is ook lastig omdat de regels voor de invulling van SROI per gemeente kan verschillen.”

SROI invulling door inkoop

Joost vertelt dat er steeds meer aandacht komt voor sociaal inkopen en dat steeds meer bedrijven hiervan gebruik maken. “Het lukt partijen die aanbestedingen winnen niet altijd om zelf impact te maken, bijvoorbeeld door ongezien talent aan te nemen. Door middel van sociaal inkopen kunnen bedrijven niet alleen hun maatschappelijke impact vergroten, maar ontstaan er ook innovatieve samenwerkingen. Toch zien grote bedrijven sociale ondernemers als te klein of te onervaren om mee te werken. Maar juist door samen te werken met sociale ondernemers, kunnen grote bedrijven belangrijke aanvullingen vinden op de interne organisatie. Of ervaren zien ze dat de kwaliteit of de prijs nog veel beter kan zijn dan hun huidige leverancier.”

Geen excuus

Volgens Joost is het belangrijk om de verbinding tussen sociale ondernemers en grote organisaties te blijven stimuleren. “Door samen te werken kunnen we de maatschappij verbeteren en tegelijkertijd bedrijven helpen om succesvol te zijn. Wel moeten we als sociaal ondernemers naast maatschappelijke meerwaarde, ook echt toegevoegde waarde bieden voor opdrachtgevers. Het is natuurlijk leuk als er partijen met ons in aanraking komen door SROI, maar het kan nooit de enige reden zijn voor een duurzame samenwerking.”

Wil je meer weten over SROI invulling? Kijk dan op op onze social return pagina.

Back To Top