Van verplichting naar impact: SROI met MEO

Social Return On Investment (SROI) is geen saaie verplichting, maar een gouden kans. Bedrijven en organisaties gebruiken het om bij overheidsopdrachten een deel van de investering terug te laten vloeien naar de maatschappij. Dit betekent niet alleen werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook investeren in sociale projecten. 

Bureaucratische checklist? Bij MEO denken we van niet. SROI zien we als een platform voor innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. Het is vaak een vereiste na het winnen van een aanbesteding en biedt bedrijven de kans om zakelijke en sociale doelen te verweven. MEO ondersteunt organisaties niet alleen in het voldoen aan deze verplichtingen, maar helpt hen deze ook te benutten als aanjager voor positieve verandering. Hieronder drie toffe casussen hoe MEO voor KP Adviseurs, Irene Heim, en Het ABC niet alleen aan hun SROI-doelstellingen voldeed, maar deze omzette in tastbare, meetbare impact. 

Adviesbureau en SROI gaat wel samen!

KP Adviseurs is niet zomaar een milieukundig adviesbureau. Met een arsenaal aan diensten van asbestonderzoek tot ecologie, stappen zij dagelijks in de modder voor een betere wereld. Maar hoe breng je zo’n complex en cruciaal verhaal effectief naar buiten?  

KP Adviseurs en MEO sloegen de handen ineen om de expertise van KP te vertalen in heldere, aantrekkelijke content. Met verhalen die zowel het hart als het verstand raken, is KP niet alleen gepositioneerd als voorloper in duurzaamheid, maar heeft ook hun SROI een gouden randje gekregen.

Irene Heim: Computerzaken ontzorgd, focus op de praktijk

Irene Heim is bekend om haar toewijding aan het bieden van hoogwaardige zorg met een persoonlijke benadering, gericht op het welzijn en de zelfstandigheid van haar cliënten. In haar streven naar geïntegreerde zorgverlening, die zowel efficiënt als empathisch is, werd MEO de aangewezen partner om haar digitale processen te optimaliseren. 

Door het beheer van haar digitale systemen en documentatie over te nemen, werden de administratieve lasten van de praktijk verlicht. Dit stelde Irene in staat om zich volledig te concentreren op haar kernmissie: het leveren van uitstekende zorg met een menselijk gezicht. Onze samenwerking hielp niet alleen bij het vervullen van haar SROI-verplichtingen, maar versterkte ook de kwaliteit van de zorgverlening, waardoor digitale efficiëntie hand in hand ging met persoonlijke zorg. 

Het ABC: Onderwijs dat verder kijkt

Het resultaat? Een onderwijsorganisatie die niet alleen uitblinkt in haar aanbod, maar die ook daadwerkelijk bijdraagt aan de maatschappij. Het ABC is geholpen door hun onderwijsbenadering te verrijken met sociale verantwoordelijkheid, wat resulteerde in een krachtige combinatie van onderwijsinnovatie en maatschappelijke impact. 

Elk bedrijf heeft een uniek verhaal en elke SROI-verplichting biedt de kans om echte, tastbare waarde te creëren. SROI hoeft niet slechts een ‘moetje’ te zijn. Met creatieve samenwerking kan SROI leiden tot vernieuwing en positieve ontwikkeling binnen zowel organisaties als voor de maatschappij.

Voor Het ABC, nu de trotse partner van Klaarr, ging het niet alleen om het uitbreiden van hun educatieve diensten, maar ook om het voldoen aan SROI op een manier die hun missie versterkt. MEO sprong bij met een frisse blik en doordachte adviezen voor hun Google Grants account.