Sabine: “Een vaste drukkerij biedt stabiliteit en duidelijke afspraken”
16 september 2021Wie via MEO drukwerk laat drukken, heeft haar vast al eens gesproken: projectmanager Sabine Kassels. Wat is haar rol precies als schakel tussen klant en drukkerij? En van welke opdracht wordt ze blij? Ze vertelt het ons zelf!
“Ik ben vooral bij MEO gaan werken omdat ik meer verdieping zocht. Geen dag is hetzelfde. MEO ontwikkelt, groeit, verandert. Het is leuk om te werken met collega’s die ooit een afstand tot de arbeidsmarkt hadden of nog steeds hebben, maar die je ziet groeien en doorstromen.
Voordat ik bij MEO kwam, heb ik tien jaar als projectmanager bij andere mediabureaus gewerkt. Daar deden we doorgaans alleen de vormgeving van drukwerk en maakten klanten zelf afspraken met de drukkerij. Bij MEO doen we vaker allebei. Daarvoor werken we samen met vaste partijen. Het is mijn verantwoordelijkheid om die samenwerkingspartners te kiezen en daar afspraken mee te maken, over prijzen en over papiersoorten en -formaten.”
Goede afspraken
“We bieden de drukkerij waarmee we werken zestig verschillende klanten die twee tot zes keer per jaar een magazine laten drukken. Daardoor kun je goede afspraken maken. Klanten krijgen van ons eigenlijk een keuzepakket, met drie varianten aan papiersoorten en -formaten. Binnen deze afspraken zijn wel uitzonderingen mogelijk, bijvoorbeeld als de cover van een jubileumeditie een keertje dikker moet zijn. Ook als deze uitzonderingen bij elke editie gewenst zijn, kunnen wij daar vaak een goede afspraak over maken en die vastleggen.
Daarnaast zijn er veel eenmalige uitzonderingen, zoals het meesturen van een cadeautje met een magazine. Dan is de verwerking en verzending van het drukwerk anders. Om die uitzonderingen te verwerken, wijken we uit naar andere drukkerij waarmee we ook al jaren samenwerken.
Het voordeel van een vaste drukkerij is verder vooral de stabiliteit. De resultaten zijn beter te controleren en consistenter dan bij een partij die opdrachten steeds op verschillende drukpersen laat drukken. Onze drukker heeft vaste machines, levert goede kwaliteit en kent de bladen van onze klanten. Mocht de kleur van een magazine een keertje afwijken van een eerdere editie, kunnen ze die erbij pakken en de machines opnieuw kalibreren.”
Fijn om van papier te lezen
“Ik denk dat er zeker nog toekomst is voor offline media. Ik ken eigenlijk nog geen klanten die hun ledenmagazine alleen maar online uitbrengen of die van plan zijn dat te gaan doen. Een deel van onze klanten bestaat uit patiëntenverenigingen, zij vinden het belangrijk om iets fysieks aan hun leden te kunnen bieden – zeker in coronatijd, als ze elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten. In hun magazines staan vaak ervaringsverhalen van leden, die zijn fijn om van papier te lezen. Iedere keer een fysiek magazine ontvangen maakt ook de betrokkenheid groter. En een klein deel van onze klanten bestaat uit dierenverenigingen. Hun achterban wordt vooral betalend lid omdát ze het magazine krijgen.”
Direct mailings
“Naast magazines, maken en drukken we onder meer flyers, posters, losse brochures en enveloppen. Ook verzorg ik voor klanten direct mailings, vaak om contributies te innen. Hierbij moet je denken aan het drukken van betalingskenmerken op acceptgiro’s, die aan brieven worden gehecht en in enveloppen worden gestoken. Onze backoffice in Haarlem voorziet mij van de adresgegevens. Ik zorg dat de vormgevers er een knappe brief van maken en ben verantwoordelijk voor de coördinatie van de planning van het hele drukproces.
Dat is zeer complex. Het is echt een uitdaging om de wens van de klant helder te krijgen en te vertalen. Daar is de klant bij betrokken, de backoffice, maar je hebt ook heel veel informatie nodig. Soms moet je mensen op de verzendlijsten codes geven, zodat je hun persoonsgegevens beschermt maar wel onderdelen aan elkaar kunt linken. Daar zit dus een heel denkproces aan vast. Als de mailing dan op tijd op de mat ligt, is dat top!”
Ben je na Sabines uitleg benieuwd wat wij voor jouw drukwerk kunnen betekenen? Neem dan even contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden.