MEO helpt bij SEO

Zoekt en gij zult vinden. Wees vindbaar en gij zult gevonden worden. Ok, die tweede zin hebben we zelf verzonnen, maar op het gebied van SEO is het een goede uitspraak om in je oren te knopen. In dit artikel leggen we uit waarom SEO zo belangrijk is en hoe je jouw website nou SEO-proof maakt en houdt.

SEO is best simpel

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar niemand schrijft dat eigenlijk meer voluit. Iedereen heeft het over SEO. Het probleem is dat dit al gauw heel ingewikkeld klinkt en daarom als iets waar je waarschijnlijk toch niets van snapt. En dat is zonde, want SEO is eigenlijk heel simpel. Het is namelijk voor een groot deel gewoon je verstand gebruiken.

SEO gaat erom dat je jouw website zo opbouwt en vult met inhoud dat het goed gevonden kan worden in zoekmachines als Google. De bedrijven achter deze zoekmachines brengen als het ware het hele internet in kaart en maken al deze websites doorzoekbaar. Als jij in Google ‘MEO Alkmaar’ intypt, dan zul je ons als bovenste resultaat te zien krijgen. Dat komt omdat Google onze website al eens heeft afgespeurd en daardoor weet dat wij MEO heten en onder meer in Alkmaar zitten. Wijzijnmeo.nl is daardoor de meest relevante website voor jouw zoekopdracht.

Maak je website SEO-proof

SEO is eigenlijk niets meer dan je website zo geschikt mogelijk maken voor dat afspeuren door Google. Op die manier weet Google precies wat er te vinden is op jouw website en dat beloont de zoekmachine over het algemeen met een hogere plek in de zoekresultaten. En dat is belangrijk, want de meeste mensen kijken niet verder dan de eerste paar linkjes die ze te zien krijgen op Google.

Dat geschikt maken van je website is vooral een kwestie van je bewust zijn van wat zoekmachines als Google nou belangrijk vinden. Als je nog nooit eerder aan SEO hebt gedaan is het aan het begin misschien wat werk, maar als je eenmaal weet waar je op moet letten doe je het daarna meteen goed. Uiteraard kunnen we je daar bij MEO ook mee helpen.

De belangrijkste do’s en don’ts voor goede SEO.

Hieronder vind je een aantal ‘eisen’ waaraan je website sowieso moet voldoen. Het zijn niet echt eisen, want als je het niet doet is het niet alsof je website ineens niet meer gevonden wordt door Google. Maar de kans dat je site op de eerste bovenaan de zoekresultaten komt is wel een stuk kleiner. Per onderdeel leggen we steeds uit wat het betekent en hoe je jouw website op dat punt verbetert.

Schrijf relevante content

Dit klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het wordt toch nog vaak genoeg vergeten. De inhoud die je op je website plaatst moet relevant zijn voor de mensen die je graag wilt bereiken. Daarom is het zo belangrijk om over onderwerpen te schrijven waar zij informatie over willen. Als Google geen relevante informatie op je website vindt die aansluit op een zoekopdracht, dan zal je website ook niet getoond worden.

Spreek de taal van je doelgroep

Het is ook heel belangrijk om precies de woorden te gebruiken waarnaar je doelgroep zoekt. Deze woorden noem je ‘keywords’, of gewoon zoekwoorden. Dit zijn de woorden die mensen intypen op Google. Je kunt nog zo’n mooie en informatieve website maken over een onderwerp, als je niet dezelfde woorden als je doelgroep gebruikt, dan ga je niet gevonden worden.

Een gek voorbeeld: als je kattenluikjes wilt verkopen en daar een website over maakt, moet je ze niet ‘poort voor katachtigen’ noemen. Want iedereen zoekt op ‘kattenluik kopen’ en niet op ‘poort voor katachtigen’. Probeer daarom altijd te achterhalen hoe je doelgroep zoekt op jouw onderwerp. Uiteraard kan MEO ook daarbij van dienst zijn, bijvoorbeeld door een zoekwoordenonderzoek te doen.

Gebruik duidelijke koppen en tussenkoppen

Google houdt van duidelijk opgemaakte websites, waarin netjes staat aangegeven hoe iedere pagina heet (in SEO-termen de h2 genaamd) en waar het over gaat. Als je verschillende onderwerpen behandelt, of onderdelen van één onderwerp, moet je die voorzien van relevante tussenkopjes (h2 en h3 in SEO-termen). Zet daarbij de belangrijkste informatie bovenaan, want ook daar houden zoekmachines van.

Om het kattenluikvoorbeeld weer te gebruiken: de kooppagina heeft dan als kop/h1 ‘Kattenluik kopen’, en die pagina is bijvoorbeeld ingedeeld in tussenkopjes als ‘Soorten kattenluiken’ en ‘Kattenluik zelf installeren’. Op die manier weten zoekmachines welke onderwerpen je website allemaal behandelt en kunnen ze jouw website voorschotelen aan mensen die daar meer informatie over zoeken.

Link naar relevante pagina’s

Zoekmachines houden er ook van als het internet goed georganiseerd is, bijvoorbeeld doordat links op websites naar andere nuttige pagina’s leiden. Dat is ook weer goed voor je SEO. Het is helemaal mooi als andere websites (die niet van jou zijn) naar een pagina op jouw website linken, want daardoor ziet een zoekmachine je website een autoriteit op het gebied van het onderwerp waar je over schrijft.

We halen nog een keer het voorbeeld van de kattenluiken aan. Heb je het op jouw website over het gevaar van andere katten die van het luik gebruik maken, en mogelijk vlooien mee naar binnen nemen? Dan is dat een mooi moment om te linken naar een pagina over vlooien bij katten. Dat kan een aparte pagina zijn op je eigen website, maar ook die van iemand anders. In het ideale geval linken veel andere websites, bijvoorbeeld van kattenliefhebbers, naar jouw website als zij het over kattenluiken hebben. Dit is helaas niet iets wat je zelf makkelijk kunt verbeteren, omdat je afhankelijk bent van anderen. Het helpt wel als jouw website vaak gelinkt wordt op social media, bijvoorbeeld in een Facebook-bericht.

Let ook op de onzichtbare SEO

We hebben het tot nu toe alleen maar gehad over het zichtbare gedeelte van SEO: de (tussen)koppen, de tekst zelf, de linkjes. Maar zoekmachines kijken ook naar het onzichtbare gedeelte, eigenlijk het geraamte waaruit je website bestaat. Denk aan relevante omschrijvingen van afbeeldingen en een beknopte maar relevante meta-omschrijving van iedere pagina. Deze meta-omschrijving zie je alleen als jouw website door een zoekmachine getoond wordt. Dit zijn typisch onderdelen die je makkelijk vergeet, maar die wel belangrijk zijn voor SEO. Helaas heb je voor deze onzichtbare SEO wat meer technische kennis nodig. Uiteraard leggen we je graag uit waar en hoe dit moet.

Neem contact op met MEO

Wil je meer hulp op het gebied van SEO? Neem dan contact met ons op via [email protected] of 072 511 49 67.