Klaar voor 2020? Gebruik een inhaakkalender

De jaren 20 staan voor de deur! Een mooi moment om vooruit te kijken. Weet je al wat je het komende jaar op jouw website wil publiceren? Welke blogs, video’s of infographics? En op welke momenten je dat het meest effectief kunt doen? Een bruikbaar hulpmiddel daarvoor is de inhaakkalender.

Een inhaakkalender is, zoals de naam al zegt, een kalender. Maar in plaats van er de verjaardag op te zetten van die oud-klasgenoot die je al sinds de eeuwwisseling niet meer hebt gezien, staat een inhaakkalender vol met gebeurtenissen waar je met je blogs, video’s en infographics – oftewel je ‘content’ – op in kunt spelen. Want van Koningsdag, Broer en Zus-dag tot de Dag van de Mantelzorger en de Week van het Werkgeluk: het zijn allemaal inhaakmomenten die voor 2020 gepland staan en waarvan je nu al kunt bedenken of je er een blog of video over zou willen publiceren – en zo ja, met welke insteek?

Waar vind je inhaakkalenders?

Je hoeft gelukkig niet zelf al die momenten bij elkaar te verzamelen. Er zijn online talloze inhaakkalenders te vinden. Voor non-profitorganisaties is er de fantastische Issuekalender, jaarlijks samengesteld door De Issuemakers, ‘een communicatiebureau gespecialiseerd in het managen en agenderen van maatschappelijke issues’. Dit zijn dus onderwerpen van maatschappelijk belang, zoals mensenrechten, ingrijpende ziektes of misstanden. Betrokkenen, organisaties, politiek of media kiezen momenten om deze onderwerpen onder de aandacht te brengen, zoals de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, de Wereld MS-dag of de Werelddag voor Fatsoenlijk Werk.

Een andere waardevolle inhaakkalender is de Duurzame Dagen Kalender van MVO Factor. Hierop staan allerlei inhaakmomenten die te maken hebben met ‘natuur, duurzaam ondernemen, MVO, maatschappelijke en sociale vraagstukken’.

Natuurlijk zijn er ook allerlei andere momenten om ‘in te haken’, zoals feestdagen of herdenkmomenten – denk bijvoorbeeld aan 75 jaar vrijheid in 2020. Hier zijn andere inhaakkalenders voor te vinden, zoals die van WeDigital, maar ook op Wikipedia kun je tal van ideeën opdoen.

Van inhaak- naar contentkalender

Je kunt dus al ruim van te voren inschatten of er komend jaar voor jou relevante inhaakmomenten zijn. Nu is het aan jou om goede content te bedenken die er ook daadwerkelijk op inhaakt – vergeet daarvoor ook niet onze 5 tips te lezen. Zorg daarbij voor een goede planning, een zogeheten contentkalender. Hierop kun je de voor jou belangrijke inhaakdatums inplannen, maar ook de andere momenten waarop je gaat publiceren en in welke vorm je dat gaat doen. Zo’n contentkalender is pas echt effectief als je die met je collega’s deelt, zodat jullie samen goed voorbereid het nieuwe jaar ingaan.

Meer weten?

Wil je meer informatie en tips over hoe je 2020 goed voorbereid inhoudelijk vorm kunt geven? We denken graag met je mee, dus neem gerust contact met ons op!