skip to Main Content

Join Us en MEO: jongeren helpen hun eenzaamheid te doorbreken

School, studie, (bij)banen, sporten, stappen: het lijkt vanzelfsprekend dat jonge mensen veel sociale contacten hebben. Toch zijn er zo’n 200.000 jongeren in Nederland die zich dag in dag uit eenzaam voelen. Sinds 2018 helpt Join Us deze groep om met leeftijdsgenoten in contact te komen en sociaal sterker te worden. Hoe doet Join Us dat precies? En welke rol speelt MEO daarbij?

Maar liefst 8 procent van de Nederlanders tussen de 12 en 25 jaar heeft chronisch gevoelens van eenzaamheid – meer dan 200.000 jonge mensen. “We voelen ons allemaal wel eens eenzaam”, vertelt Myke van Asseldonk, communicatieadviseur bij Join Us. “Bijvoorbeeld als je net verhuisd bent naar een stad waar je nog niemand kent. Meestal stimuleert dit je om in actie te komen. Maar als je dat zelf niet voor elkaar krijgt – bijvoorbeeld omdat je sociale vaardigheden mist of een negatief zelfbeeld hebt en denkt ‘het lukt toch niet’ – loop je vast. En als eenzaamheid echt lang duurt, krijgen mensen daar steeds meer last van.”

“Dat kan tot gevolg hebben dat je je heel erg af gaat zonderen en last krijgt van sombere gedachten en stress. Je ziet ook vaak dat het leidt tot schooluitval en verslaving. Het wordt dan een probleem waar je iets mee moet. En hoe langer eenzaamheid voortduurt, hoe moeilijker dat wordt om te doorbreken.”

“Alsof je met vrienden op pad gaat”

Om die doorbraak al zo vroeg mogelijk voor elkaar te krijgen, organiseert Join Us verschillende groepen waarin jongeren elkaar ontmoeten. In meer dan zestig gemeenten gebeurt dat op locatie. Myke: “Hier leren jongeren elkaar kennen, maar we geven ook hun sociale vaardigheden een boost. Wie het bijvoorbeeld moeilijk vindt om onbekenden aan te spreken, gaat daarmee oefenen. Een ander heeft in het contact misschien last van negatieve gedachten en gaat daarmee aan de slag. Er zijn twee begeleiders bij die ervoor zorgen dat er een leuke sfeer is, zodat het voor alle deelnemers in de groep goed voelt en ze zichzelf durven te zijn. Na een periode bij Join Us, voelen deelnemers zich zeker genoeg om zelf een netwerk op te bouwen.”

Naast de Join Us-locaties, verzorgt de organisatie bijeenkomsten via Join Us Online: een online variant voor 18- tot 30-jarigen die ergens wonen waar Join Us nog geen locatie heeft. Myke: “Dat is een programma van vier maanden, met elke week een ontmoeting via Zoom. Hier komen jongeren, een ervaringsdeskundige vrijwilliger en een begeleider bij elkaar. Ze doen online leuke dingen, werken aan hun skills en komen één keer samen voor een uitje.”

Advertenties beheren en bijhouden

Voordat jongeren zich aanmelden voor zo’n groep, moeten ze er natuurlijk eerst van op de hoogte zijn. Dat maakt online vindbaarheid zo belangrijk. Om die te verbeteren, zijn Join Us en MEO in de zomer van 2020 gestart met een pilot online marketing. Join Us heeft als ‘algemeen nut beogende instelling’ een ANBI-status. Hiermee mag je gebruikmaken van Google Ad Grants, een maandelijks budget tot 10.000 dollar om te adverteren op Google – gratis.

Google verbindt hier wel de voorwaarde aan dat de advertenties relevant zijn én blijven; het beheer ervan moet dus goed zijn ingericht en bijgehouden worden. Myke: “MEO heeft daar veel ervaring mee, wat voor ons een aanleiding was om het gesprek aan te gaan. Ook vinden we het heel mooi dat MEO veel werkt met mensen die, om welke reden dan ook, wat verder van de arbeidsmarkt staan. Dat past natuurlijk bij onze eigen maatschappelijke doelen.”

Remarketing

Dankzij de ingezette advertenties is het websitebezoek met ruim 20 procent gestegen – dit zijn bijna 20.000 bezoekers. Een mooie eerste stap. Maar een kijkje op de website betekent nog niet dat een jongere ook aan een groep van Join Us gaat deelnemen. Daar is meer voor nodig. Met die opdracht heeft de samenwerking een vervolg gekregen.

Myke: “We adverteerden eerst alleen op Google. We vroegen ons ook af of we op sociale media konden adverteren en hoe we dat op een goede manier konden doen, zodat we de mensen zouden bereiken die we willen bereiken. Wanneer Join Us start in een nieuwe gemeente, zetten we verschillende communicatiemiddelen in om de bekendheid van het programma in de regio te vergroten. In sommige gemeenten heeft MEO ons geholpen door regionaal te adverteren op social media. Dit heeft geleid tot meer websitebezoekers en aanmeldingen voor de nieuwe groepen.”

Join Us community

Inmiddels zet MEO zich ook in voor de Join Us community. Dit is een veilige online plek voor 12- tot 30-jarigen, gericht op ontmoeting, plezier en elkaar helpen. Join Us heeft het platform eind 2021 feestelijk gelanceerd, samen met Typhoon – beroemd hiphop-muzikant én ambassadeur van de organisatie. In 2022 hoopt Join Us samen met MEO te bereiken dat 2.500 gebruikers zich bij deze community aan zullen sluiten. Begin april stond de teller al op 800 nieuwe leden.

“Ik merk dat MEO heel veel expertise op dat vlak heeft”, vertelt Myke. “Dat leidt tot betere vindbaarheid, wat je terugziet in de cijfers. Daarnaast biedt MEO inzicht en advies. Die adviezen zijn niet altijd per se wat wij willen horen, maar wel eerlijk, zodat we tot betere resultaten komen.”

Kortom, een mooie samenwerking om de eenzaamheid van jongeren te doorbreken. Myke: “Ik vind het heel fijn hoe MEO daarin meedenkt en ons op weg helpt.”

Back To Top