Google Ad Grants: in 2023 nog relevant?

Google Ad Grants bestaan inmiddels twintig jaar: een eeuwigheid in de snel ontwikkelende wereld van online marketing. Zijn ze in 2023 nog steeds relevant voor non-profitorganisaties om hun naamsbekendheid te vergroten en te vertellen over hun belangrijke werk? Google Ad Grants, wat zijn ze precies?

Het is eenvoudig gezegd: een budget van 10.000 dollar om in zoekmachine Google te adverteren – volledig gratis! Dit is echter uitsluitend voor non-profitorganisaties die voldoen aan de voorwaarden van Google. Indien dit niet het geval is, moet je net als elke andere organisatie zelf betalen voor je advertenties: niet via Google Ad Grants, maar via Google Ads. Als je wel voldoet aan de voorwaarden van Google, kun je Grants aanvragen en een sterk hulpmiddel inzetten als onderdeel van je communicatiestrategie. Google verwerkt namelijk naar schatting meer dan 60.000 zoekopdrachten per seconde, dat is een enorm publiek om te bereiken met advertenties!

Er zijn enkele limieten aan de trefwoorden en doelgroepen die je kunt instellen om jouw potentiële publiek te bereiken. Zo mogen jouw kosten per klik op een advertentie maximaal 2 dollar zijn. Bovendien moet elke zoekopdracht minstens uit twee woorden bestaan. Concurrenten met diepere zakken kunnen via Google Ads hoger bieden en zo een betere plek in de zoekresultaten bemachtigen. Daarnaast blijven je advertenties beperkt tot de zoekmachine zelf, terwijl adverteerders via Google Ads ook toegang krijgen tot andere kanalen van Google, zoals YouTube en het uitgebreide Display Netwerk: miljoenen websites wereldwijd die advertenties van Google tonen.

Ondanks deze beperkingen, blijft het gratis beschikbare budget van Ad Grants een waardevolle aanvulling om zichtbaarheid te vergroten, zegt Dino, specialist in zoekmachine-advertenties bij MEO. “De limieten zorgen ervoor dat Google Ad Grants-advertenties niet altijd bovenaan zullen staan. Maar je hebt wel een budget van meer dan 300 dollar per dag. Dat is hoger dan veel andere organisaties hebben. De advertenties die bovenaan staan, kunnen bijvoorbeeld maar tachtig klikken per dag ontvangen – daarna is het dagelijkse budget op. Advertenties via Ad Grants kunnen relatief veel meer klikken ontvangen.”

Hoe kun je Ad Grants inzetten?

Non-profitorganisaties kunnen Google Ad Grants gebruiken om naamsbekendheid te vergroten en het verhaal van hun organisatie te delen. Door de juiste trefwoorden en doelgroepen te kiezen, kun je mensen naar de website van jouw organisatie leiden. Het is daarbij wel van belang dat je daarop content plaatst die daadwerkelijk interessant is voor die doelgroep, anders ben je deze bezoekers snel weer kwijt.

Google Ad Grants zijn een waardevolle tool voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen en het uitbreiden van het aantal volgers. Hiermee kun je potentiële nieuwe leden of donateurs bereiken, vooral aan mensen die opzoek zijn naar informatie, om je vervolgens te kunnen volgen.

Voor meer commerciële doelen, zoals het werven van personeel of het promoten van betaalde diensten, kan een aanvullend betaald Google Ads-account nuttig zijn.

Kortom, Google Ad Grants blijven ook in 2023 nog hartstikke relevant! Wil je meer weten over hoe je Google Ad Grants aanvraagt en advertenties beheert? Neem dan contact met ons op.