#WaterVrij-campagne

Succesvolle campagne #WaterVrij om ook tijdens de coronacrisis aan zwemveiligheid te werken.

Het resultaat

Een Ster-reclame en de drukbezochte website water-vrij.nl,
voor zwemtips, -oefeningen en -spelletjes tijdens de coronacrisis.

DE AANLEIDING

Vanwege de coronacrisis
waren alle zwembaden dicht

Vanwege de coronacrisis waren alle zwembaden dicht en konden kinderen niet meer naar zwemles.

Omdat Nederland een waterrijk land is, is het belangrijk dat we ons goed kunnen redden in het water. Toen de Ster tijdens de coronacrisis gratis reclamezendtijd aanbood aan branche- en belangenverenigingen zonder winstoogmerk, kwam WiZZ (Vereniging Werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen) in actie. Met de campagne #WaterVrij wilde de vereniging aan kinderen en hun ouders tips, oefeningen en spelletjes bieden om ook thuis aan zwemveiligheid te werken. Daarnaast zag WiZZ dit als een kans om vanuit de branche een positief signaal te zenden en zweminstructeurs als beroepsgroep sympathiek voor het voetlicht te brengen.

DE OPLOSSING

De website water-vrij.nl
en een landelijke televisiereclame

WiZZ schakelde MEO in voor het maken van de website water-vrij.nl én voor de televisiereclame. In het dertig seconden durende filmpje zien we een zweminstructeur die zijn leerlingen zó mist, dat hij zwemles is gaan geven aan opblaasdieren. De televisiereclame, die in twee weken tijd 48 keer op de publieke omroep is uitgezonden, is zowel geschreven als gefilmd door MEO. Het filmpje was onder andere te zien in de reclameblokken rond NPO Zapp, het NOS Jeugdjournaal en het NOS Journaal van Acht uur, zodat zowel kinderen als hun ouders bereikt werden.

De reclame verwijst naar de website van WaterVrij, waar kinderen allerlei tips, oefeningen en spelletjes kunnen vinden. Omdat de campagne snel tot stand moest komen, was er nog geen huisstijl. Toch hebben we een mooie campagnewebsite gemaakt, die plezier uitstraalt en vol leuke en bruikbare tips staat. En die, mede dankzij de televisiereclame, tienduizenden bezoekers mag verwelkomen.

De website is op zo’n manier gemaakt, dat de inhoud ook na de huidige coronacrisis relevant blijft. Zo kunnen de leden van WiZZ gebruik maken van de aangeboden materialen en is onder meer het Protocol Verantwoord Zwemmen in relatie tot COVID-19 er gepubliceerd.