SociBike

SociBike, bekend om hun innovatieve elektrische fietsen, zat vast met een verouderde webshop. De site was traag en de gebruikerservaring voldeed niet meer aan de moderne verwachtingen. Tijd voor een grondige make-over! 

Het resultaat

De nieuwe website van SociBike is niet alleen een stuk sneller, maar ook gebruiksvriendelijker. Bezoekers kunnen nu moeiteloos door de site navigeren, zowel op desktop als mobiel, iets wat voorheen niet altijd even gemakkelijk was. De frisse uitstraling sluit perfect aan bij de identiteit van SociBike. Door de verbeterde gebruikerservaring vinden bezoekers eenvoudiger de informatie die ze nodig hebben en kunnen ze sneller overgaan tot een aankoop. Dankzij de nieuwe website heeft SociBike nu een platform dat hun innovatieve producten en sociale missie optimaal presenteert. 

Het resultaat is een website die niet alleen voldoet aan de huidige verwachtingen, maar deze zelfs overtreft. SociBike kan met trots hun online visitekaartje tonen, in de wetenschap dat het net zo innovatief en gebruiksvriendelijk is als de fietsen die ze aanbieden. Klaar voor de toekomst en klaar om meer mensen te inspireren met duurzame mobiliteitsoplossingen. 

De aanleiding

Disclaimer: voor je de uitdaging leest, goed om te weten dat we wat dieper ingaan op de problemen van de oude website. Legacy code? Wij knikken ook ‘gewoon ja’ als een van onze webbouwers hierover begint. 

SociBike’s verouderde webshop was traag door legacy code en de organisatie vroeg zich af of een nieuwe huisstijl een betere fit zou zijn. Een legacy code is normaal gesproken een applicatiebroncode die het einde van de ondersteuningscyclus heeft gehaald of daar zelfs overheen is gegaan. 

De gebruikerservaring was niet meer van deze tijd en voldeed niet aan de moderne verwachtingen van snelheid en gebruiksgemak. Voor SociBike dus het moment om hun webshop te vernieuwen, omdat hun doelgroep een snelle online-ervaring verwacht. 

We begonnen met een strategische sessie om de propositie en branding van SociBike onder de loep te nemen. Tijdens deze sessie stond de identiteit van de koper van SociBike centraal. ‘Wat beweegt hen? Hoe verhoudt dat zich tot de concurrentie?’ Maar ook de vraag ‘Wat maakt de fietsen van SociBike uniek?’ was belangrijk. Op basis van deze vragen én de antwoorden daarop is een advies opgesteld, zijn nieuwe designs gecreëerd en hebben we de focus gelegd op de gebruikerservaring.

Onze conclusie? De huidige branding van SociBike paste nog steeds goed bij hun missie en doelgroep. Het was belangrijk om de herkenbaarheid te behouden, maar de gebruikerservaring kon een flinke update gebruiken. We hebben daarom besloten om de branding te behouden en ons te richten op het vernieuwen van de User Experience (UX). 

De oplossing

Goed, heel veel verteld, maar zullen we nu dan eens vertellen wat we écht hebben gedaan? Daar gaan we! Met de feedback uit de strategische sessie in gedachten, hebben we de hele UX vernieuwd. De navigatiestructuur is vereenvoudigd, de laadtijden aanzienlijk verbeterd en er is voor gezorgd dat de website volledig mobielvriendelijk is. Onze designers gingen aan de slag en hebben de uitstraling opgefrist, zodat de site niet alleen functioneel, maar ook visueel aantrekkelijk is, met behoud van de bestaande branding. 

Max Het is natuurlijk leuk om voor een sociale onderneming te werken, zeker één waar we met UXdesign het verschil kunnen maken.