Blijf in vorm met je vormgeving
14 februari 2019Het is belangrijk om bij de tijd te blijven met de vormgeving van je magazine, poster, brochure of ander promotiemateriaal. Vernieuwend wordt ouderwets, hip wordt stoffig en uniek wordt generiek. Onze vormgevers spelen altijd in op de nieuwste trends. Zo blijven ze in vorm en krijgen de lezers van onze klanten altijd een frisse blik.
Trends in tijdschriften
Een magazine is vrijwel altijd informatief, maar het is vaak ook persoonlijk. Je wilt een band opbouwen met je lezer en dat mag ook in de vormgeving terugkomen. Een ‘geschreven’ lettertype en speelse opmaak past daar goed bij.
Witruimte
Een pagina hoeft bijvoorbeeld niet meer zo gevuld mogelijk te zijn. Juist het gebruik van veel witruimtes kan de aandacht van lezers trekken. Het zorgt voor een luchtige opmaak en kan een tekst echt laten spreken.
Grote kleurvlakken
Tijdschriften maken tegenwoordig steeds vaker gebruik van twee grote kleurvlakken. De kop van het verhaal wordt er dan bijvoorbeeld speels overheen gezet.
Afbeelding typografisch gebruiken
Een afbeelding werkt goed als aanvulling op de tekst, maar je kunt van je beeld ook een letter of woord maken. Zo bundel je de kracht van tekst en beeld.
Flyers/posters
Een flyer of poster moet vooral de aandacht trekken en is daarom vaak erg sprekend, met bondige teksten en een opvallende opmaak.
Diapositief
Eén zo’n opvallende techniek is diapositief, waarbij woorden ontstaan door tijdens het drukken letters uit te sparen in een gekleurd vlak. Zo krijg je witte letters te zien, of worden ze automatisch de kleur van het papier waarop de flyer of poster is gedrukt.
Folders/brochures
Een folder of brochure is vaak hoofdzakelijk informatief. Daar past automatisch een zakelijkere vormgeving bij, met een strakke opmaak, abstracte vormen en veel witruimte.
Voor verenigingen worden dan weer ronde vormen en een geschreven font ingezet. Daardoor voelt het persoonlijker en socialer aan.
Visitekaartjes
Strakke vormen zijn de stijl van dit moment voor visitekaartjes. Denk aan een omkaderd logo of strakke lijnen die de gegevens op het kaartje accentueren.
Geïnspireerd geraakt door een van deze trends? Wij geven graag je ideeën (opnieuw) vorm. Neem gerust eens contact met ons op.