Armoedefonds, Yoni en MEO: Samenwerken voor een menstruatievriendelijke wereld

Armoedefonds en Yoni hebben een gezamenlijke missie: het bestrijden van menstruatiearmoede in Nederland. Maar hoe kan deze missie effectief worden bereikt? MEO helpt beide organisaties hierbij.

Yoni, bekend om haar transparante menstruatiezorg, heeft de markt veranderd met producten die vrij zijn van chemicaliën, gemaakt zijn van 100% biologisch katoen en waarvan je de samenstelling op de verpakking kunt vinden. Ze streven niet alleen naar betere producten, maar ook naar openheid over menstruatie. “Het is essentieel om het gesprek over menstruatie te normaliseren. Door verhalen en ervaringen te delen, doorbreken we taboes”, zegt Mariah Mansvelt Beck, een van de oprichters van Yoni.

Menstruatiearmoede is zo’n taboe: het zorgwekkende feit dat veel menstruerende mensen geen menstruatieproducten kunnen betalen, met alle gevolgen van dien. Daarom schenkt Yoni regelmatig producten aan het Armoedefonds. Via het initiatief Pay for a Period doneren ook Yoni’s klanten rechtstreeks tampons, maandverband en menstruatieondergoed.

Het Armoedefonds, met zijn uitgebreide netwerk van Menstruatie Uitgifte Punten (MUP’s) in heel Nederland, zorgt ervoor dat gedoneerde producten, waaronder die van Yoni, terechtkomen bij degenen die ze het meest nodig hebben. “Onze rol is te zorgen dat mensen die menstruatieproducten niet kunnen betalen deze bij een MUP kunnen halen, zodat ze gewoon naar school of werk kunnen als ze ongesteld zijn.”, legt een vertegenwoordiger van het Armoedefonds uit.

“Dankzij MEO’s ondersteuning kunnen wij ons meer richten op onze missie en onze bijdrage aan de strijd tegen menstruatiearmoede.”


Bij MEO ondersteunen we beide organisaties, vertelt Laudine van MEO. “We verzorgen de volledige klantenservice van Yoni en de donateursservice van het Armoedefonds. Dit zorgt voor soepele communicatie naar iedereen die vragen heeft. Hierdoor hebben medewerkers van Yoni en het Armoedefonds hun handen vrij. Eigenlijk zijn we voor beide organisaties extra collega’s op afstand.” Mariah: “Dankzij MEO’s ondersteuning kunnen wij ons meer richten op onze missie en onze bijdrage aan de strijd tegen menstruatiearmoede.”

Die stap op weg naar een inclusievere samenleving komt overeen met de doelen van MEO zelf: het streven dat meer dan de helft van MEO’s personeel bestaat uit ‘ongezien talent’. “Iedereen heeft talenten en het is onze missie om deze talenten te herkennen en te benutten”, voegt Laudine toe. “Dat we deze organisaties kunnen ondersteunen bij hun missie om menstruatiearmoede te bestrijden, terwijl we tegelijkertijd bijdragen aan een inclusieve samenleving, is geweldig!”