Het online panel: een vinger aan de pols
16 februari 2021Het is het schrikbeeld van elke organisatie: niet meer relevant zijn. Voor wie doe je het nog, als je niet meer in de behoeften van je eigen achterban voorziet? En zodra je erachter komt dat je die verbinding met je doelgroep verloren bent, is het natuurlijk al te laat. Een mooi instrument om deze situatie te voorkomen, is het online panel – een platform dat ook nog veel meer kan opleveren.
Welke onderwerpen leven onder je achterban? In welke behoeften kan je voorzien? Welke perspectieven heb je nog niet gehoord? Het zijn belangrijke vragen om te stellen voor elke organisatie die relevant wil blijven. Maar vragen stellen is pas de eerste stap: daarna moet je er ook nog antwoord op krijgen.
Online panel
Een online panel maakt het mogelijk om een vinger aan de pols te houden. Het is een online omgeving waar mensen uit je achterban zich voor aan kunnen melden. Hier kunnen ze vragen stellen, informatie delen en discussiëren. Als aanbieder van dit platform kun je ook zelf direct je achterban raadplegen: zo krijg je inzicht in wat er leeft, waar behoefte aan is en wat aandachtspunten zijn bij toekomstige plannen.
Wetenschappelijk onderzoek
Dat is niet alleen belangrijk voor je organisatie, je kan er ook een groter doel mee dienen. Voor wetenschappelijk onderzoek dat betrekking heeft op je achterban, biedt een ledenpanel een waardevol instrument om direct de gewenste doelgroep te bereiken. Hiermee kan je een actieve bijdrage leveren aan onderzoek dat voor jouw leden van belang is. Maar dat niet alleen: sommige organisaties zijn bereid om deelname aan onderzoeken of validatie ervan te financieren. Als jouw organisatie daarvoor de sleutel in handen heeft, kan dat een aantrekkelijke aanvullende inkomstenbron zijn.
Vrijwilligers- en ledenwerving
Met het panel vergroot je onder de deelnemers de betrokkenheid bij je organisatie. Daarom kan deelname een mooie, laagdrempelige eerste stap zijn naar verder vrijwilligerswerk. Het panel heeft dus ook de potentie om een vruchtbaar kanaal te worden voor vrijwilligerswerving. Dat betreft niet alleen mensen die al langer in beeld zijn, bijvoorbeeld omdat ze lid zijn van je organisatie; ook voor nu nog onbekenden is het een mooi opstapje. Zo kun je via ‘re-marketing’ je panel op sociale media onder de aandacht brengen bij mensen die eerder eens je website bezocht hebben. Misschien zijn ze, behalve dat ene bezoek, niet verder met je organisatie in aanraking geweest, maar zijn ze wel geïnteresseerd in deelname aan het panel. Van het een komt het ander: voor je het weet, heb je een stevige aanwas van nieuwe vrijwilligers – en misschien ook wel van nieuwe leden.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van een online panel voor jouw organisatie? Neem dan gerust eens contact met ons op!
Neem ook eens een kijkje bij PGOsupport, kennis- en adviespartner voor partijen die zich inzetten voor kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. Zij bieden een volledig traject om kennis bij je achterban op te halen: van advies tot methoden, begeleiding en meer. Ook maatwerktrajecten zijn mogelijk. Meer informatie vind je hier.