Video in beeld bij jouw organisatie
6 december 2018Thuis op de bank, onderweg in de trein, tijdens een vergaderpauze: dankzij snellere verbindingen, betere kwaliteit en grotere databundels is het allang geen uitdaging meer om goede online video’s te bekijken, waar je dan ook bent. Maar wat betekent dat voor de wijze waarop organisaties met hun publiek kunnen communiceren?
Vooral op sociale media zijn bewegende beelden niet meer weg te denken: op Twitter bekijkt 82% van de gebruikers filmpjes. Via Facebook kijken elke dag meer dan 500 miljoen mensen naar video’s (bron). Het effect hiervan blijkt niet gering. De kracht van sociale media is dat een boodschap snel verspreid wordt als veel mensen die met anderen delen. Zeker 92% van de video’s die bekeken worden op een mobiele telefoon of smartphone, wordt gedeeld met anderen. Sterker nog: video’s zorgen voor 1200% meer deelacties dan tekst- of afbeeldingsberichten samen!
En niet alleen het bereik wordt groter, video blijkt ook daadwerkelijk te overtuigen. Zo blijken 18- tot 34-jarigen 97% meer geneigd iets van een merk te kopen als ze een video leuk vinden. De merkherkenning stijgt met maar liefst 139% (bron).
Geschikt voor allerlei onderwerpen
Uiteraard scheelt het als een organisatie zich bezighoudt met visueel aantrekkelijke onderwerpen. Een dierentuin als ARTIS heeft allerlei moois in de eigen organisatie om te laten zien, zoals dit filmpje natuurlijk prachtig aantoont. Of zoals indoor speeltuin Ballorig, die met deze video hun kleurrijke ballenbak en springkussen aantrekkelijk in beeld weten te brengen – met een handige verwijzing ‘Nu boeken’ zodra het filmpje is afgelopen of gepauzeerd wordt.
Nu zijn video’s natuurlijk uitstekend voor het promoten van producten, diensten of evenementen, maar er zijn nog veel meer doelen waar bewegende beelden voor ingezet kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan het werven van personeel, vrijwilligers of donateurs en financiële middelen. Of het stevig neerzetten van de identiteit van de organisatie: wat is het precies dat een organisatie doet en welke visie zit daarachter? De stichting Over Gewicht, een non-profitorganisatie voor mensen met overgewicht of obesitas, heeft de eigen doelen en visie met onderstaande video in beeld gebracht.
Ook is een mooi videoverslag van een evenement bij uitstek geschikt om de bezoekers ervan nog eens een mooie terugblik te bieden, maar daarnaast een manier om ze te prikkelen de volgende keer wéér te komen; daarbij zien ook anderen wat ze gemist hebben, zodat ze wellicht geneigd zijn de volgende keer wél te komen.
Filmen is een vak
Het schrijven van de volgende Facebook-post dus maar even laten zitten, om in plaats daarvan liever de camera op te pakken?
Helaas, zo simpel is het nu ook weer niet. Filmen is een vak en zeker voor sociale media zijn er nogal wat zaken om rekening mee te houden. De lengte bijvoorbeeld: video’s die maximaal twee minuten lang zijn, zorgen voor de meeste betrokkenheid bij de kijkers (bron). En een breed beeld is mooi op een bioscoopdoek of televisiescherm, maar verticale of vierkant gefilmde beelden worden beter weergegeven op een smartphone of tablet, waardoor ze veel beter bekeken worden. Iets om rekening mee te houden, want meer dan de helft van de video’s wordt op een smartphone bekeken.
Daarnaast is goed geluid natuurlijk belangrijk, maar niet genoeg om de boodschap over te brengen. Niet alleen voor mensen met gehoorproblemen: 85% van de mensen die een filmpje op Facebook bekijken, doet dit zonder geluid (bron). Wie een filmpje te veel laat steunen op een stem, geluidseffecten of muziek, zal op Facebook dus 85% van het publiek niet bereiken. Het is dan ook zeer verstandig om met ondertiteling de (belangrijkste) gesproken tekst in beeld te brengen, zoals dit zwembad doet.
Natuurlijk is het zonde om veel tijd en energie te steken in een filmpje dat het publiek niet bereikt. Maar wie het slim aanpakt, kan met video een uiterst waardevolle toevoeging in handen hebben om de eigen doelen beter te bereiken.
Wil je weten wat MEO voor jou kan betekenen op videogebied? We bespreken graag jouw ideeën en de mogelijkheden. Neem daarvoor gerust eens contact met ons op.