2017, een jaar met impact
29 december 2017Nu 2018 voor de deur staat, is het een goede gewoonte om even terug te kijken op het afgelopen jaar. 2017 is een jaar met impact voor MEO. Sociale impact, wel te verstaan. Benieuwd naar wat we dit jaar hebben bereikt? Bekijk dan snel de infographic!
Winst niet uitdrukken in euro’s, maar in ‘sociale impact’: dat is, heel simpel gezegd, de kern van een sociale onderneming. Dat is ook waar we ons bij MEO op richten. Winst maken, maar de winst is niet financieel; het is het maatschappelijke verschil dat we maken.
Dat klinkt natuurlijk mooi, maar daar hoort ook bij dat sociale ondernemingen zich naar buiten toe verantwoorden, door concreet te laten zien wélk verschil ze eigenlijk precies maken. Dat inzicht is ook belangrijk voor de organisatie zelf, zodat alles erop ingericht kan worden de impact nog verder te vergroten.
Sociale impact?
Maar wat is die sociale impact eigenlijk? Hoe wordt die gemeten? Dat is nog niet zo eenvoudig; er zijn namelijk nogal wat zaken waarop een sociale onderneming een positieve impact kan hebben. Op de eigen mensen, bijvoorbeeld. Maar ook op de klanten; denk bijvoorbeeld aan een non-profitorganisatie die dankzij onze diensten kan voortbestaan. Of op de lokale omgeving, zoals het inspireren van andere organisaties om mensen met een arbeidsbeperking een kans te geven.
Dit kan allemaal bijdragen aan de sociale impact. Impact meten is dan ook niet iets dat eenmalig gebeurt, maar dat verweven moet worden met het DNA van een organisatie. Het is dan ook slim niet meteen alles te willen meten, maar simpel te beginnen en langzaam de factoren die meegewogen worden, uit te breiden.
Concrete winst
Zo zijn wij dit jaar ook begonnen met meten. Door ons eerst te richten op onze meest concrete impact: het creëren van banen voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. De resultaten hebben we in een infographic verwerkt. Daar sluiten we dan ook best een beetje trots 2017 mee af, want we hebben dit jaar toch maar mooi impact gemaakt. Of, in sociale-ondernemerstermen: we hebben gewoon behoorlijk winst gemaakt!
Wie onze volledige impactrapportage in wil zien, kan een e-mail sturen naar Jenny via [email protected]. We sturen dan graag het volledige rapport naar je op. Via datzelfde e-mailadres kun je ook contact met haar opnemen als je vragen hebt, of meer informatie over impactmetingen wenst.
We willen graag alle klanten, samenwerkingspartners en andere betrokkenen ontzettend bedanken dat we in 2017 een verschil hebben kunnen maken. Daar gaan we komend jaar graag mee door. Kortom, we wensen iedereen een 2018 vol impact!