Is jouw website toegankelijk?
Misschien hoor je die vraag voor het eerst, maar je gaat ‘m sowieso nog vaker horen, want toegankelijkheid wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker. Maar wat betekent het en waarom is het zo’n belangrijk onderwerp? Op deze pagina leggen we alles uit. Wist je bijvoorbeeld dat het woord ‘toegankelijk’ niet toegankelijk is?
Waarom een toegankelijke website?
Aan een toegankelijke website zitten best wat eisen, maar dit wil niet zeggen dat het ook altijd veel tijd kost om je website toegankelijk te maken. Het gaat er vooral om dat je er bij iedere (nieuwe) pagina die je maakt rekening mee houdt.
Dat levert ook een website op die beter vindbaar is via Google, want de zoekmachine heeft een aantal zaken die nodig zijn voor een toegankelijke website ook hoog in het vaandel staan.
Regels rondom toegankelijke websites
Omdat het internet zo’n grote rol speelt in onze samenleving, zijn er in Nederland de afgelopen jaren wetten ingevoerd om ervoor te zorgen dat het voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. Denk aan mensen die slechtziend zijn, geen muis kunnen gebruiken of moeilijk taalgebruik niet begrijpen.
Het is daarom voor alle overheidsinstanties en semioverheden verplicht om een toegankelijke website en app te hebben. Maar ook commerciële bedrijven die spullen of diensten aanbieden online zijn wettelijk verplicht om hun website toegankelijk te maken.
De voordelen van een toegankelijke website
Meer bereik
U bereikt met een toegankelijke website niet alleen mensen met een visuele, auditieve, verstandelijke en motorische handicap. Ook senioren, mensen met kleurenblindheid, mensen met dyslexie en mensen die Nederlands als tweede taal spreken hebben baat bij een toegankelijke website.
Vindbaarheid
Zoekmachines zijn ‘blind’. Net als bezoekers met een visuele beperking hebben ze geen boodschap aan afbeeldingen, scripts en Flash, maar lezen ze vooral de teksten op uw website. Een toegankelijke website voorziet in tekstuele alternatieven voor alle niet-tekstuele content.
Toegankelijk
Een toegankelijke website werkt in alle browsers, op alle platforms en op alle apparaten. Dus in Internet Explorer, maar ook in Google Chrome. Op de iPhone en op de BlackBerry. Op die oude PC in de bibliotheek en op uw nieuwe MacBook.
De standaard voor een toegankelijke website: WCAG
We hebben de term ‘toegankelijk’ al een aantal keer genoemd, maar hoe zorg je er nou voor dat je website door iedereen is te bezoeken en gebruiken? Daar zijn voorschriften voor, de zogenoemde Web Content Accessibility Guidelines, afgekort WCAG.
WCAG is ontworpen aan de hand van vier principes: een website moet waarneembaar zijn, bedienbaar, begrijpelijk en robuust.
1. Waarneembaar
Het eerste principe van de WCAG is dat een website waarneembaar moet zijn. Dat lijkt simpel, maar er komen allerlei dingen bij kijken waar je niet meteen aan denkt. Waarneembaarheid gaat niet alleen om of je iets wel of niet kunt zien, want dan zou het voor mensen die blind zijn al niet meer toegankelijk zijn.
Het heeft ook te maken met geluiden en beelden die op een website te horen of zien zijn. Iemand die doof is kan niet horen wat er gezegd wordt in een video, en moet dus gebruik kunnen maken van ondertiteling.
2. Bedienbaar
Het tweede principe draait erom dat een website bedienbaar moet zijn. Ook dat lijkt simpel, maar het wordt al snel een probleem wanneer je niet in staat bent om een muis te gebruiken. De WCAG schrijft daarom voor dat alle content op de website ook via een toetsenbord te bereiken is.
Het mag dus niet voorkomen dat iemand die een toetsenbord gebruikt vast komt te zitten op een pagina, ook wel een toetsenbordval genoemd.
3. Begrijpelijk
Dit principe heeft vooral te maken met de taal die wordt gebruikt op je website. Denk aan jargon, afkortingen of Engelse en Nederlandse termen die door elkaar worden gebruikt. Ook hierbij moet je weer rekening houden met mensen die een screen reader gebruiken om je website te bezoeken.
Voor een begrijpelijke website moet je vanzelfsprekend begrijpelijke taal gebruiken. Zo wordt op websites van de overheid het taalniveau B1 gehanteerd. Dit niveau is voor de meeste mensen in Nederland goed te begrijpen. B1 heeft vooral te maken met de woorden die je gebruikt. Zo is het woord ‘toegankelijk’ dus zelf niet toegankelijk, want het is te moeilijk voor taalniveau B1. Synoniemen die wel kunnen zijn ‘bereikbaar’, ‘sociaal’ en ‘makkelijk’.
4. Robuust
Het vierde en laatste principe is de vreemde eend in de bijt, want hier merk je als bezoeker van een website heel weinig van. Toch is het een belangrijk onderdeel om een website toegankelijk te maken, bijvoorbeeld voor mensen die een screen reader gebruiken.
De robuustheid heeft met name te maken met de opmaaktaal van een pagina. De veelgebruikte opmaaktaal HTML voldoet eigenlijk standaard al aan de eisen die horen bij dit principe.
Dutch Digital Accessibility Index
Toegankelijkheid nemen wij heel serieus. Daarom zijn we bij de Dutch Digital Accessibility Index (DDAI) officieel geregistreerd als toegankelijke website bouwer. Op de website van de DDAI vind je onder andere een register van toegankelijke bouwers, opleidingen en andere nuttige informatie.
Test of jouw website toegankelijk is
Als je wilt laten testen of jouw website toegankelijk is, dan ben je bij ons op de juiste plek.
Wij bieden een gratis audit aan. Vul je e-mail- en websiteadres in en wij doen de rest.
"*" geeft vereiste velden aan