Marieke zet in op inclusie: ‘Kijken naar wat je wél kan’
23 december 2024Sinds september versterkt Marieke het contentteam van MEO. Door een onbekende complicatie tijdens haar eerste zwangerschap verliest ze grotendeels haar stem. Ondanks dit ‘vlekje’, zoals ze het treffend noemt, weet ze met haar woorden veel impact te maken binnen haar nieuwe team.
Creatieve duizendpoot
Tijdens haar studie Recht en Economie ontdekte Marieke dat de juridische wereld niet haar pad was. Ze koos voor de economische kant en richtte zich op marketing. Ze werkte voor uiteenlopende organisaties, waaronder Joop van den Ende Theaterproducties, het licentiebureau van Dick Bruna, en deed interimopdrachten voor Schiphol, de Hogeschool van Amsterdam en Economische Zaken.
Zo’n tien jaar geleden werd Marieke zwanger van haar eerste dochter. Tijdens die zwangerschap kreeg ze steeds meer moeite met praten, om onbekende redenen. In die periode, die al moeilijk was, sloot ook de Nederlandse tak van het vastgoedbedrijf waar ze werkte. Door een spraakaandoening werd solliciteren een extra obstakel, maar het gaf haar ook de kans om een langgekoesterde droom te verwezenlijken. Marieke startte haar eigen bedrijf in textiel. “Omdat ik altijd heel creatief ben geweest en graag met mijn handen werk, ben ik toen het ambacht handweven gaan leren”, vertelt Marieke. Zo ontstond haar webshop Atelier Sage, die ze nu kleinschaliger voortzet.
Impact met een verhaal
“Omdat ik zelf een beperking heb, vind ik het ook belangrijk om me in te zetten voor inclusie”, vervolgt Marieke. Om meer balans te vinden tussen zekerheid en haar passie besloot ze naast het handweven een baan te zoeken. Via-via hoorde ze al eerder over MEO, maar omdat er destijds geen vacature vrij was en haar handweven goed liep, zocht ze nog geen contact. “Een paar maanden later hoorde ik opnieuw over MEO . Toen stond er een vacature open voor projectmanager”, zegt Marieke. Tijdens een gesprek met Ilona ontdekte ze dat die functie minder goed bij haar paste, maar dat er bij de contentafdeling nog wel versterking werd gezocht. “Ik heb op de functie senior content marketeer gesolliciteerd, en zo ben ik hier terechtgekomen!”
Marieke vertelt dat haar leven sterk is beïnvloed door haar beperking. “Je stem gebruik je elke dag. Voor velen is dat heel vanzelfsprekend, maar voor mij niet. Mensen zien of merken niets aan mij. Maar zodra ik iets zeg, kijken ze vaak op en denken ze: ‘Wat heeft zij?’. Soms denken mensen zelfs dat ik doof ben en gaan ze ineens heel duidelijk of hard praten.” Gelukkig merkt Marieke dat ze met kleine stapjes vooruitgaat en steeds beter kan praten. “In het begin kon ik bijna helemaal niet praten, dat was heel lastig. Zeker omdat ik een gezin heb en werk. Ik was vroeger echt van het uitgaan, maar nu is het staan in een drukke kroeg of uit eten gaan met veel geluid best uitdagend,” legt ze uit.
Bij MEO zet Marieke zich in voor sociale en duurzame organisaties en non-profitbedrijven. “Zelf mis ik dat een beetje, een plek waar ik bij hoor. Het is niet helemaal duidelijk wat ik heb, dus ik kan nergens echt bij aansluiten. Dat vind ik soms jammer.” Daarom voelt het extra goed dat ze wél haar steentje kan bijdragen aan deze bedrijven. Door haar eigen beperking kan ze zich bovendien goed inleven in deze klanten. Hoewel de stem van Marieke waarschijnlijk nooit volledig terugkomt, heeft ze daar vrede mee. Ze hoopt uiteindelijk 80% van haar stem te herstellen.
De perfecte match
Bij MEO heeft Marieke haar plek gevonden, en MEO heeft in Marieke een echte creatieveling gevonden. “Hier kijken ze niet naar wat je niet kan, maar naar wat je wél kan. Binnen MEO werken mensen die, net als ik, ook een beperking hebben. Dat voelt heel fijn, want in andere bedrijven is dat minder vanzelfsprekend. Daar zijn er altijd collega’s die minder positief reageren, en die zouden je misschien liever vervangen door iemand zonder ‘vlekje’.”
Inclusie is voor Marieke een belangrijk thema. Ze vindt dat iedereen, ongeacht beperkingen, volwaardig moet kunnen deelnemen aan de maatschappij. Met haar werk bij MEO hoopt ze impact te maken en bij te dragen aan de groei van het bedrijf. Dat streven sluit perfect aan bij MEO’s missie om ongezien talent een kans te geven. “Ik hoop dat meer bedrijven deze missie óók durven opnemen in hun beleid,” besluit Marieke.